لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

تأکید کرزای بر تسلط نیروهای افغان بر امور امنیتی کشور از سال ۲۰۱۴


حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان روز سه‌شنبه در کنفرانس بین‌المللی کابل بار دیگر تأکید کرد که نیروهای افغان از سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل امنیت افغانستان را در دست خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای کرزای در این کنفرانس که با حضور وزرای امور خارجه ۴۰ کشور و حدود ۷۰ نماینده بین‌المللی برگزار شده است، اظهار کرد که نیروهای امنیتی افغان از سال ۲۰۱۴، عملیات نظامی و اجرای قانون در این مملکت را برعهده خواهند داشت.

باراک اوباما پیش از این تعهد کرده بود که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ به تدریج از افغانستان خارج خواهند شد و این در حالی است که در حال حاضر ۱۴۰ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارد و انتظار می‌رود این تعداد در ماه آگوست به ۱۵۰ هزار نفر برسد.

در همین زمینه، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز در این کنفرانس تأکید کرد که واگذاری اداره امنیت کشور به نیروهای افغان به شرایط بستگی دارد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن تعیین کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که این واگذاری به تدریج اتفاق خواهد افتاد و حتی پس از واگذاری کامل اختیارات نیز نیروهای ناتو برای «حمایت»‌ از نیروهای افغان، در افغانستان باقی خواهند ماند.

همچنین هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز ضمن تأکید به آغاز واگذاری تدریجی امور به نیروهای افغانستان از ژوئیه سال ۲۰۱۱ گفت: «این تاریخ، به منزله پایان حضور ما در افغانستان نیست، بلکه آغازگر یک مرحله تازه است».

وی در ادامه افزود تمام جهان با افغانستان همراه است و پا به پای افغانستان با «اسلام‌گرایان افراطی طالبان» و «کسانی که سعی دارند آینده‌ای را که افغانستان مستحق آن است انکار کنند»، مبارزه خواهد کرد.



در مقابل منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در این کنفرانس اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، در مبارزه با طالبان و ایجاد ثبات در افغانستان ناموفق بوده‌اند و به خشونت‌ها در افغانستان دامن زده‌اند.

وی در ادامه از افزایش نیروهای ناتو در افغانستان انتقاد کرد و افزود که با افزایش نیروها، وضعیت امنیت این کشور بدتر خواهد شد.

کنفرانس بین‌المللی کابل در حالی برگزار شد که هواپیمای حامل بان گی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل و وزیر امور خارجه سوئد به دلیل حمله راکتی به فرودگاه کابل، مجبور به تغییر مسیر و فرود در پایگاه آمریکایی «بگرام» در خارج کابل شد.

به گفته مقامات، دبیر سازمان ملل و وزیر امور خارجه سوئد پس از این تغییر مسیر، با هلیکوپتر به سمت کابل پرواز کرده و با تأخیر در کنفرانس حاضر شدند.

شهر کابل از چند روز پیش به منظور خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی طالبان، تحت تدابیر شدید امنیتی به سر می‌برد.

نیروهای ناتو در تاریخ ۲۷ تیرماه نیز از خنثی کردن یک طرح حمله به اجلاس کابل و دستگیری ۲۶ نفر در جنوب غربی کابل خبر دادند.
XS
SM
MD
LG