لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

پنج سال زندان برای رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی


قربان بهزادیان‌نژاد
قربان بهزادیان‌نژاد
قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، سرانجام پس از هشت ماه بازداشت، در دادگاه بدوی به تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

آقای بهزادیان‌نژاد که در تیرماه سال ۸۸، به طور موقت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، بار دیگر پس از وقایع روز عاشورا به همراه جمعی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی بازداشت شد و از آن زمان نزدیک به هشت ماه است که بدون اطلاع‌رسانی دقیق در مورد وضعیت پرونده‌اش در زندان به سر می‌برد. وی در تیرماه سال ۸۹ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نوشته است که جلسه دادگاه مشاور ارشد آقای موسوی ۳۰ مرداد ۸۹ برگزار شده و قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم پنج سال حبس تعزیری را برای آقای بهزادیان‌نژاد صادر کرده است.

جریمه نقدی صد هزار تومانی نیز، آن طور که وب‌سایت کلمه افزوده است، به دلیل توهین به محمود احمدی‌نژاد مشمول آقای بهزادیان‌نژاد شده است.

آقای بهزادیان‌نژاد که از زمان اعلام نامزدی مهندس میرحسین موسوی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی معرفی شد، رئیس مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و نیز رئیس موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است.

وی همچنین تا فروردین‌ماه گذشته که به همراه علیرضا بهشتی، دیگر مشاور مهندس موسوی، از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس محروم شد، در این دانشگاه به فعالیت علمی اشتغال داشت.

حکم محرومیت آقای بهزادیان‌نژاد از تدریس در دانشگاه تربیت مدرس به تازگی توسط دیوان عدالت اداری تأیید شده است. ریاست این دانشگاه که میرحسین موسوی نیز از اعضای هیئت علمی آن بود، بر عهده فرهاد دانشجوست که برادر کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم و مسئول ستاد انتخابات کشور در دولت نهم، است.

صدور حکم برای رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای پایانی مردادماه نیز علی عرب‌مازار، دیگر مشاور آقای موسوی، پس از تحمل مدت مشابه حبس با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

آقای عرب‌مازار که مشاور اقتصادی میرحسین موسوی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی بود، برای آزادی موقت متحمل تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیونی شده است.

در همین حال وب‌سایت کلمه خبر داد که جلسه رسیدگی به اتهامات عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، سرانجام روز نهم شهریورماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد.

پیش از این قرار بود دادگاه آقای بهاور که اواخر سال گذشته برای چهارمین بار از زمان برگزاری انتخابات بازداشت شده بود، در روز ۲۷ مرداد برگزار شود.

وب‌سایت کلمه یادآور شده است که با گذشت نزدیک به شش ماه از بازداشت این فعال سیاسی، همچنان با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.

آن طور که وکیل آقای بهاور به روزنامه شرق گفته است، اتهاماتی که قرار است موکلش در جلسه نهم شهریور پاسخ‌گوی آن باشد، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه نهضت آزادی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» است.

کلمه در گزارش دیگری نیز آورده است که امیرحسین کاظمی از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی، که در اسفند سال گذشته به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده بود، به تازگی به اندرزگاه یک زندان اوین که محل نگهداری معتادان و متهمان ارتکاب جرایم خطرناک است منتقل شده است.

بر اساس این گزارش حکم سه سال حبس تعزیری برای آقای کاظمی در جلسه ۱۰ دقیقه‌ای دادگاه بدوی اعلام و پس از آن توسط دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفت و مسئولان زندان با گذشت نزدیک به یک ماه از صدور حکم مرخصی برای وی، از اجرای حکم مرخصی امتناع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG