لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

هشدار پترائوس در مورد سوزاندن قرآن در سالگرد وقایع یازده سپتامبر


ژنرال دیوید پترائوس
ژنرال دیوید پترائوس
در حالی که ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، در مورد آتش زدن قرآن در روز یازده سپتامبر که ایده آن از سوی کلیسایی در ایالت فلوریدا مطرح شد، هشدار داده است، کشیش این کلیسا و بانی این طرح می‌گوید که او و همراهانش این مراسم را اجرا خواهند کرد.

به گزارش سی ان ان، دیوید پترائوس روز دوشنبه، ۱۵ شهریور،‌ در انتقاد به طرح سوزاندن قرآن در روز یازده سپتامبر و نهمین سالگرد حمله القاعده به نیویورک و واشنگتن، اعلام کرد که آتش زدن قرآن موجب «بروز مشکلات قابل ملاحظه‌ای» برای نیروهای آمریکایی مستقر در نقاط مختلف جهان خواهد شد و علاوه بر آن کل تلاش‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان را نیز با خطر مواجه خواهد کرد.

ژنرال پترائوس که به نوشته سی‌ان‌ان در حال حاضر فرماندهی بیش از ۱۲۰ هزار سرباز ایالات متحده و ناتوی مستقر در افغانستان را برعهده دارد، افزود که این سوزاندن قرآن، بهانه‌ای به دست گروه طالبان برای ایجاد «مشکلات قابل ملاحظه‌ای» در افغانستان و سایر جوامع اسلامی که ایالات متحده در آن‌جا حضور دارد، خواهد داد.

با این حال، تری جونز، کشیش کلیسای پروتستان انجیلی واقع در گینزویل فلوریدا که طراح اصلی این ایده است و پیش از این نیز کتابی از وی با نام «اسلام از آن اهریمن است» منتشر شده است، روز سه شنبه، ۱۶ شهریور اعلام کرد که به رغم هشدار‌های ژنرال پترائوس، وی و همراهانش به سوزاندن قرآن در تاریخ یازده سپتامبر خواهند پرداخت.

روز یکشنبه، ۱۴ شهریور، هزاران نفر در اندونزی، در اعتراض به طرح «سوزاندن قرآن»، مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا تجمع کردند.

کلیسای انجیلی گینزویل فلوریدا که از آن با نام «مرکز پیوند جهانی کبوتر صلح» یاد می‌شود، پیش از این اعلام کرده بود که در نهمین سالگرد وقایع تروریستی یازده سپتامبر، به منظور یادبود قربانیان این واقعه و به منظور هشدار در مورد «تهدید‌های» ناشی از اسلام، از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر روز یازده سپتامبر، نسخی از قرآن در محوطه این مرکز به آتش کشیده خواهد شد.

این مرکز همچنین از طریق صفحه‌ای با نام «روز بین‌المللی سوزاندن قرآن» در فیس‌بوک، در مورد این اقدام خود به اطلاع رسانی پرداخته است که موجب شده است معترضین به این اقدام نیز صفحاتی در فیس‌بوک و در اعتراض به این عمل ایجاد کنند.

اعلام این طرح همچنین تا کنون موجب اعتراض‌ مسلمین در نقاط مختلف جهان از جمله اندونزی و افغانستان شده است.

علاوه بر این اعتراض‌ها، نهاد «الازهر»، برجسته‌ترین نهاد آموزشی اسلامی نیز پیش از این، اقدام یاد شده را محکوم و این کلیسا را به «تحریک تنفر و تبعیض» متهم کرده بود. الازهر همچنین از دیگر کلیساهای آمریکا خواسته بود تا مراسم یاد شده را محکوم کنند.
XS
SM
MD
LG