لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

شش تن به ظن طراحی اقدام تروريستی عليه پاپ دستگير شدند


محلی در مرکز لندن که پنج مظنون در آن دستگیر شدند
محلی در مرکز لندن که پنج مظنون در آن دستگیر شدند
در دومين روز از ديدار رسمی پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر معنوی کاتوليک های جهان به لندن، پنج رفتگر به ظن طراحی برای اقدام تروريستی عليه پاپ دستگير شدند. نفر ششم هم چند ساعت بعد دستگير شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشتيد پرس، واتيکان اعلام کرد که پاپ کماکان به برنامه‌های از قبل تعيين شده خود ادامه می‌دهد و هيچ تغييری در برنامه های خود نداده است.

پليس لندن می‌گويد پنج تن از دستگير شدگان بين ۲۶ تا ۵۰ سال سن دارند. نفر ششم ۲۹ ساله است و در حالی که در منزل مسکونی خود بود، دستگير شد. پليس گفته است که اين شش تن تحت بازجويی هستند ولی هنوز هيچ اتهامی عليه آنها اعلام نشده است.

بازداشت‌شدگان تحت قرارداد شرکت خدمات شهری «ويوليا» بودند که با شورای شهر وست مينستر(در مرکز شهر لندن) قرارداد پيمانکاری بسته بودند.

به گفته پلیس قرار بوده رفتگران در بخش ديگری از شهر به کار مشغول باشند که محل حرکت و حضور پاپ نبوده است اما در عوض، در محلی که قرار بوده پاپ حضور داشته باشد، مستقر شده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که چند تن از اين مظنون‌ها الجزايری هستند اما پليس فقط گفته است که برخی از آنها بريتانيايی الاصل نيستند و حاضر نشد درباره این گزارش‌ها واکنش نشان دهد. شبکه خبری بی بی سی نیز گفته است که مظنونان از شمال آفريقا هستند.

يکی از مسئولان نظافت شهری ناحيه گفته يکی از دستگيرشدگان اهل الجزاير است و بقيه هم از شمال آفريقا هستند. شرکت ويوليا هم حاضر نشده به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

سخنگوی واتيکان با ابراز خشنودی از اين که برنامه پاپ متوقف نشده و يا تغيير نکرده گفت:«ما به پليس اعتماد کامل داريم و آنها کنترل اوضاع را در دست دارند و خطر جدی متوجه برنامه سفر نيست». وی افزود: «پاپ از سفر و برنامه آن راضی است و کاملا خونسرد و آرام است.»

چند ساعت پس از دستگيری‌ها، پاپ بنديکت شانزدهم با «روان ويليامز»، اسقف اعظم کليسای کانتربوری در محل اقامت او ديدار کرد. کليسای انگليکن بريتانيا از سال گذشته روابط خوبی با واتيکان ندارد چرا که کليسای انگليکن مشکلات را برای زنانی که خواهان رسيدن به درجه اسقف هستند، کم کرده است. واتيکان در واکنش به محافظه‌کاران کليسای انگليکن گفته بود در صورت نارضايتی می‌توانند به کليسای کاتوليک بپيوندند.

پاپ بنديکت شانزدهم در کليسای وست مينستر سخنرانی کرد که در آن سياستمدارن شاخص بريتانيا از جمله گوردون براون و تونی بلر، جان ميجر و مارگارت تاچر، نخست وزيرهای پيشين بريتانيا حضور داشتند. نيک کلگ، معاون نخست وزير فعلی، هم در اين سخنرانی حاضر بود.

پاپ در جريان سخنرانی خود، خواهان بازگشت ايمان و اخلاق به حوزه عمومی مردم شد.
XS
SM
MD
LG