لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

اعتراض عضو کارگروه حل اختلاف مجلس و دولت به اظهارات کدخدایی


محمد دهقانی
محمد دهقانی
در پی اظهارات عباسعلی کدخدایی،‌ سخنگوی شورای نگهبان، درباره نتایج کارگروه بررسی اختلاف نظر دولت و مجلس، محمد دهقانی نماینده مجلس و یکی از اعضای این کارگروه، می‌گوید سخنگوی شورای نگهبان به مواردی اشاره کرده است که مورد توافق اکثریت این کارگروه نبوده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه، شماری از «پیشنهاد»های این کارگروه را برشمرد که از اختیارات قانونگذاری و نظارتی مجلس خواهد کاست.

عباسعلی کدخدایی همچنین گفت نتایج بررسی کارگروه حل اختلاف مجلس و دولت برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده شده تا «هرچه ایشان تصمیم گرفته و اعلام نمایند در دستور کار» قرار بگیرد.

از جمله نکاتی که عباسعلی کدخدایی، از آن به عنوان پیشنهاد کارگروه یاد کرده بود، شرایط فرستادن مصوبه‌های مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان بر اساس این پیشنهاد در صورتی که مجلس و شورای نگهبان در مورد مصوبه‌ای به تفاهم نرسند، هیات رئیسه نمی‌تواند به طور خودکار آن را به مجمع تشخیص مصلحت بفرستد و لازمه فرستادن این مصوبه به مجمع تشخیص، رای‌گیری مجدد در صحن مجلس است.

عباسعلی کدخدایی همچنین گفت که در این رای‌گیری نیز حتما باید قید شود که این مصوبه برای اینکه خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده، نیاز به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت دارد.

عباسعلی کدخدایی، همچنین تصریح کرد در مواردی مانند «نظارت استصوابی شورای نگهبان»، «شمول اختیارات مقام معظم رهبری»، «اختیارات مجلس خبرگان»، «وظایف و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «مواردی كه محل بار مالی آن تعیین نشده است»، مجلس از اساس حق ورود و بررسی ندارد و در صورت ورود و رد شورای نگهبان، مجلس حق ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد و در صورت ارجاع، مجمع حق بررسی و اظهار نظر ندارد.

براساس گفته عباسعلی کدخدایی همچنین به رئیس جمهور این «حق» داده شده است که «درباره نقض اصول قانون اساسی ازطرف سایر قوا از آنان سئوال كند، تذكر دهد و پیگیری كند.»

وی همچنین گفت براساس پیشنهادهایی که این کارگروه به رهبر داده است به رئیس جمهوری اجازه وضع مقررات و آیین‌نامه در وزارتخانه‌ها داده می‌شود.

با این حال یک روز پس از گفته‌های عباسعلی کدخدایی، محمد دهقانی، یکی از اعضای کارگروه حل اختلاف، اعلام کرد چهار مورد از ۱۴ موردی که سخنگوی شورای نگهبان به عنوان پیشنهاد مطرح کرده، مورد توافق اکثریت اعضای کارگروه نبوده است.

محمد دهقانی در این باره گفت: «طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئيس جمهور نمی‌تواند به قوای ديگر تذکر و يا آنها را مورد سئوال قرار دهد؛ اين يکی از مواردی بود که کدخدايی ديروز آن را بحث مورد توافق تمامی کارگروه عنوان کرد.»

به گفته این نماینده مجلس موضوع ديگری که کارگروه با آن موافقت نکرده، اما عباسعلی کدخدایی از آن به عنوان توافق یاد کرده، اين بود که «مجلس نبايد طرح يا پيشنهادهايی که بار مالی آن تامين نشده است را مطرح کند.»

محمد دهقانی افزود سخنگوی شورای نگهبان همچنین نگفته است که کارگروه به این اتفاق نظر رسیده که «همه مصوبات دولت طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی بايد به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.»

این نماینده مجلس همچنین گفت که کارگروه همچنین از شورای نگهبان خواسته است که نسبت به عدم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت اقدام کند که عباسعلی کدخدایی به این مورد نیز اشاره‌ای نداشته است.
XS
SM
MD
LG