لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

شدت گرفتن حملات اصولگرایان تندرو به هاشمی رفسنجانی


چند روز پس از آن که اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی از پایبندی خود به مواضع اعلام شده‌اش در باره رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در خطبه‌های نماز جمعه تهران خبر داده بود، حملات اصولگرایان تندرو علیه وی شدت گرفته است.

در تازه‌ترین حملات حامیان دولت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت در سرمقاله روز پنج‌شنبه این روزنامه، از رئیس مجلس خبرگان به شدت انتقاد کرده و از جمله از وی خواسته است، از دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری «تبری بجوید.»

این اظهارات در واکنش به سخنان تازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان شده است که روز یکشنبه در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، اظهار داشته بود: «در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.»

محمدکاظم انبارلویی، رییس دفتر سیاسی حزب موتلفه در بخش دیگری از سرمقاله روزنامه رسالت با اشاره به آخرین خطبه‌های آیت‌الله رفسنجانی در نماز جمعه تهران نوشته است: «خطبه‌های ۲۶ تیر ۸۸ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به دلیل ویژگی‌های خاص آن مورد استقبال مردم بویژه نمازگزاران قرار نگرفت، به همین دلیل از آن زمان تاکنون ایشان توفیق قرائت خطبه در جمع نمازگزاران جمعه تهران را پیدا نکرده‌اند.»

وی با بیان این که راه حل‌های ارائه شده از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه‌ای دربر نداشت، افزوده است: «اولین خطای آیت‌الله هاشمی نام گذاری برای مشکل پدید آمده بود. ایشان نام این مشکل را "بحران" نهاد و بر آن در خطبه‌ها تاکید فرمود. وی مخالفت با نتایج انتخابات و ادعای تقلب را جدی گرفته بود. مردم در تمام ایران خوب می‌دانند به چه کسی رای دادند و معادله رای به نفع چه کسی بود.»

کاظم انبارلویی اعتراض گسترده مردم ایران به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری را «شورش اشرافیت بر جمهوریت نظام» خوانده و نوشته است:‌ «طرف معترض از ابتدا قانون را زیر پا له کرد و وارد رقابت شد. ... آنها رای شش فقیه و شش حقوقدان را در مورد نتایج انتخابات قبول نکردند ... نتایج انتخابات تائید و رای رئیس‌جمهور تنفیذ شد. آنها نپذیرفتند و پای در راه محاربه با نظام گذاشتند و هنوز هم از این راه برنگشته‌اند. اگر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر مواضع خود مبنی بر احترام به قانون در ۲۶ تیر اصرار دارد، باید از این جماعت تبری بجوید.»

وی همچنین با انتقاد از حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از معترضان به نتایج انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه افزوده است: «متاسفانه در خطبه‌های ۲۶ تیر ایشان جناحی صحبت کرد و مواضع مخالفان در مورد بی‌مهری به رای ملت را تکرار کرد و راه حل‌های ایشان هم مشکلی را حل نکرد. بلکه معترضان را تا مرز اهانت به مقدسات نظام و محاربه با اصل نظام در روز عاشورای سال ۸۸ پیش برد. پس تکرار حرف های جناحی و ماندن بر همان مواضع مشکلی را حل نمی کند و جایگاه و مرتبت گوینده را در نگاه مخاطبان فرو می‌کاهد.»

همچنین آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سخنانی به انتقاد از آنچه وی «اصرارهای بی مورد رئیس مجلس خبرگان رهبری بر مواضع گذشته خود» خواند، پرداخته و از «تذکرهای مکرر اکثر نمایندگان مجلس خبرگان» به وی در این باره خبر داده است.

وی در سخنانی در جمع اعضای بسیج جامعه پزشکی خوزستان در این باره اظهار داشته است: «در حال حاضر یکی از مشکلات ما در مسئله فتنه اصرار ایشان بر مواضع غیر معقول خود است، درست است که آقای هاشمی با دولت اختلاف دارد، اما نباید این مسئله را به گونه‌ای مدیریت کند که به ضرر ملت و نظام تمام شود و دشمن از آن برای القای اختلاف و ناامیدی سود ببرد.»

آیت الله کعبی همچنین افزوده است: «ما از آقای هاشمی می خواهیم اختلاف با دولت را به گونه‌ای مدیریت کند که در مسیر نظام و در جهت مقابله با استکبار جهانی و دشمنان تمام شود، متاسفانه آقای هاشمی اختلاف با دولت را به خوبی تدبیر نکرده و به نصایح رهبری کم توجهی می‌کند که همین مساله باعث سواستفاده دشمنان می‌شود.»

این استاد اصولگرای حوزه علمیه قم با متهم کردن آیت‌الله رفسنجانی به بیان سخنان «دوپهلو و گاهی هم نسنجیده»،‌افزوده است: «بسیاری از دلسوزان و شخصیت‌ها از این وضعیت ناراضی و ناراحت هستند، اکثر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز نسبت به مواضع چندپهلو و سکوت و عبور ساده آقای هاشمی از کنار فتنه بارها به ایشان تذکر داده و نامه نوشته‌اند.»

همچنین علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه نیز روز چهارشنبه طی سخنانی در مشهد بدون نام بردن از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، وی را به «پایه‌گذاری ظلم و فتنه» متهم کرده است.

وی در این باره اظهار داشته است:‌ «در مورد فتنه بعد انتخابات نام کروبی و موسوی را می توان برد، ولی اشخاصی که پایه‌گذار این فتنه بودند به دلیل آنکه نزد برخی خواص دارای پایگاه هستند، در حاشیه امن قرار دارند.»

علی سعیدی همچنین افزوده است: «جرم اشخاصی که فتنه را پایه گذاری کردند به مراتب از اشخاصی که در صحنه قرار دارند، بیشتر است.»

وی همچنین به مقایسه «مخالفت با حضرت علی و ایستادگی دربرابر پیامبر» با مخالفت با آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله خمینی پرداخته و گفته است: «جرم اشخاصی که در مقابل رهبر معظم انقلاب ایستادند از افرادی که در برابر امام خمینی ایستادگی کردند به مراتب بیشتر است، ممکن بود فردی در زمان امام راحل در صحنه بوده و همراهی و همکاری‌هایی کرده باشد ولی امروزه در برابر ولی فقیه ایستاده است.»

حملات تازه به رییس مجلس خبرگان رهبری در حالی صورت می گیرد که قرار است نشست این مجلس در اسفندماه برگزار شود و برخی از رسانه های هوادار دولت خواستار تغییرات در هیئت رییسه آن شده اند.
XS
SM
MD
LG