لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

یک سال و نیم حبس و ۱۰ سال محرومیت وکالت برای خلیل بهرامیان


خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در ایران
خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در ایران
دادگاه انقلاب تهران، خلیل بهرامیان، وکیل پایه یک دادگستری، را به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس قوه قضائیه» به تحمل یک سال و نیم حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده است.

بر اساس بر خبری که در وب‌سایت «ندای سبز آزادی» انتشار یافته، این حکم از سوی محمد مقیسه (ناصریان)، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، صادر شده‌است.

خلیل بهرامیان تاکنون وکالت شمار زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله احمد باطبی، اکبر محمدی، حشمت‌الله طبرزدی، و همچنین شماری از متهمان اعدام‌شده کُرد مانند فرزاد کمانگر، و شیرین علم‌هولی را به عهده داشته‌است.

خلیل بهرامیان که عضو کمیته‌های جهانی مقابله با اعدام است پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا نیز نسبت به «دفن مخفیانه اجساد» برخی از موکلانش به مقام‌های ایران اعتراض کرده‌بود.

محرومیت طولانی‌مدت خلیل بهرامیان از وکالت دنباله رشته‌ای صدور احکام سنگین علیه وکلایی است که دفاع از فعالان سیاسی و اجتماعی را در ایران برعهده گرفته‌اند.

در همین راستا، دی‌ماه امسال برای نسرین ستوده، وکیل دادگستری، که مهرماه بازداشت شده‌بود در دادگاه بدوی حکم ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از وکالت و خروج از کشور صادر شد.

نسرین ستوده، ۴۵ ساله، که وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی نظیر شیرین عبادی، حقوقدان، عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، و حشمت‌الله طبرزدی، رهبر سازمان جبهه دموکراتیک ایران را بر عهده دارد، سیزدهم شهریورماه سال جاری بازداشت شد و در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ و اقدام علیه نظام» به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شده‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اقدامی دیگر محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و حقوقدان، را آبان‌ماه امسال به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به دلیل تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کردند.

همچنین در اواخر آبان‌ماه سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی، هر سه از وکلای دادگستری، به هنگام بازگشت از آنتالیا توسط مأموران امنیتی در فرودگاه امام خمینی بازداشت شدند.

صدور حکم زندان برای سه تن از وکلای دراویش گنابادی نعمت‌اللهی، در حالی که موکلان آنها از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شده‌اند، نیز از دیگر اقدامات قوه قضائیه ایران در این راستا است.
XS
SM
MD
LG