لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

آژانس: اطلاعاتی تازه درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران دریافت کرده‌‌ایم


یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی دوباره نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ایران «در گذشته و زمان حال»، اعلام کرده است، اطلاعات تازه‌ای در این باره دریافت کرده است.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارش تازه‌ای را درباره برنامه اتمی ایران در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام این آژانس و نیز کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده است.

دبیر کل آژانس در گزارش تازه خود که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار دارد، اعلام کرده‌ است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات تازه‌ای درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چند سال پیش سرگرم بررسی گزارش‌هایی است که از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌ هسته‌ای ایران دریافت کرده است.

از جمله مواردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است، می‌توان به اطلاعاتی درباره تلاش ایران برای طراحی یک کلاهک هسته‌ای و جایگزینی آن با کلاهک‌ متعارف موشک شهاب- ۳ اشاره کرد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین در گزارش خود با اشاره به نگرانی‌های آژانس در این باره اعلام کرده است، در تاریخ ششم ماه مه سال جاری میلادی با ارسال نامه‌ای به فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از وی در این باره توضیح خواسته و خواستار دسترسی بازرسان آژانس به تمام مکان‌ها، تجهیزات، اسناد و افراد مرتبط شده است.

از سوی دیگر هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحی درباره اطلاعات تازه‌ای که درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده، نداده است، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از یک مقام آگاه در آژانس گزارش داده است، که اطلاعات تازه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۴ تا «این اواخر» است.

بر اساس این گزارش اطلاعات تازه‌ای که آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دریافت کرده است، به نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دامن می‌زند.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، همچنین با بیان این که ایران با وجود تشدید فشارها و تحریم‌های بین‌المللی همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

این در حالی است که در گزارش ماه فوریه آژانس میزان ذخایر اورانیوم کمترغنی‌شده ایران سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم اعلام شده بود.

در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است از روز ششم تا دهم ماه ژوئن برگزار شود، گزارش تازه یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس، در باره برنامه هسته‌ای ایران بررسی خواهد شد.

گزارش آژانس درباره سوریه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارشی نیز درباره سوریه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار داده است، که در آن از جمله آمده است، تاسیساتی که در سال ۲۰۰۷ در منطقه دیرالزور توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد، به احتمال زیاد یک رآکتور اتمی بوده است.

در گزارش آژانس تاکید شده است، که سوریه باید بر اساس مفاد پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ساخت چنین تاسیساتی را به آژانس اطلاع می‌داد.

چنانچه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست پیش روی خود این موضوع را به شورای امنیت گزارش دهد، در آن صورت حکومت سوریه که به دلیل سرکوب معترضان در این کشور توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است، احتمالاً‌ با تحریم‌های دیگری از سوی شورای امنیت روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG