لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

احمدی‌نژاد: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و بازنشسته شدن اساتید متوقف شود


رییس جمهور اسلامی ایران در نامه خود به وزرای علوم و بهداشت از تفکیک جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها انتقاد کرده و آن را «سطحی و غیر عالمانه» خواند.
رییس جمهور اسلامی ایران در نامه خود به وزرای علوم و بهداشت از تفکیک جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها انتقاد کرده و آن را «سطحی و غیر عالمانه» خواند.
همزمان با بالا گرفتن بحث تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر از مهرماه سال جاری در دانشگاه های ایران، محمود احمدی‌نژاد خواستار توقف بازنشسته شدن «بی‌رویه» اساتید و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شد.

رییس جمهور اسلامی ایران در نامه خود به وزرای علوم و بهداشت از تفکیک جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها انتقاد کرده و آن را «سطحی و غیر عالمانه» خواند.

وی در این نامه گفته است: «شنیده شده که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود».



به دنبال این اظهارات، رئیس کمیسیون آموزش مجلس روز چهارشنبه اعلام کرد که طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و مجلس چنین طرحی را از سوی وزارت علوم دریافت نکرده است.

علی عباسپور در این خصوص گفت در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون آموزش و وزیر علوم برگزار شده، حرفی از تفکیک جنسیتی زده نشده و «مباحثی از جمله بحث رعایت حجاب، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و روابط آزاد دختر و پسر در دانشگاه‌ها» مطرح و قرار شده «تدابیری در این زمینه اندیشیده شود».

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها، طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم مطرح شده است.

کامران دانشجو روز سه شنبه نیز در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، با تأکید بر «اسلامی شدن دانشگاه‌ها» بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «قصد داریم از اول مهرماه اگر امکانات برای جدا شدن کلاس‌های زن و مرد نیست، دانشجویان در کلاس‌های درسی در دو ردیف جداگانه بنشینند.»

وی گفته بود که «واژه تفکیک جنسیتی نه از ماست و نه مدون شده در وزارت علوم است و قصد این وزارتخانه مصوب کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

وی افزود: «ما مخالف اختلاط بین زن و مرد بر اساس مناسبات و سبک غربی هستیم، اما هیچ‌کس مخالف مشارکت دانشجویان در امور علم و دانش نیست.»

آقای دانشجو روز سه شنبه همچنین در پاسخ به انتقاد برخی از افراد به تلاش وزارت علوم برای اجرایی کردن این مصوبه بعد از ۲۴ سال گفت: «این افراد از اینکه این موضوع اجرایی می‌شود می‌سوزند یا اینکه خوشحال بودند که ۲۴ سال این موضوع اجرایی نشده است.»

اوایل تیرماه غلامرضا خواجه سروری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نیز اظهار عقیده کرده بود که «تفکیک جنسیتی به معنای کشیدن دیوار و پرده در دانشگاه‌ها نیست» و در عین حال با تأکید بر مسئله حجاب و عفاف گفت: «چنانچه در کلاس‌های درس عمومی، تعداد دانشجویان به اندازه‌ای باشد که بتوان کلاس‌های مجزا برای دختران و پسران تشکیل داد، باید این اتفاق بیافتد.»

متعاقب طرح وزارت علوم، در اوایل تیرماه نیز رئیس دانشگاه صنعتی شریف از تفکیک کلاس‌های ورودی‌های جدید این دانشگاه در ترم جدید خبر داد و هدف از این اقدام را «عادی سازی» محیط دانشگاه برای دانشجویانی دانست که به گفته وی پس از پایان دبیرستان و ورود به دانشگاه «شوکی به آن‌ها وارد می‌شود».

با این‌حال روز چهارشنبه رئیس کمیسیون آموزش تأکید کرد که طرح تفکیک جنسیتی از سوی وزارت علوم به مجلس ارائه نشده و افزود: «طرح به معنای ارائه یک بسته با راهکارهای مشخص و معین است، از این بابت می‌گویم که طرحی دریافت نکرده‌ایم.»

بازنشسته شدن «بی رویه» اساتید

محمود احمدی نژاد در نامه‌ خود به کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر ضرورت خودداری از بازنشسته کردن «بی‌رویه» اساتید تاکید کرد و خواستار آن شد که «تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضا هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی» از هر نوع بازنشسته کردن خودداری شود.

تأکید رییس جمهور اسلامی ایران بر توقف بازنشستگی اجباری اساتید در حالی مطرح می‌شود که که این روند از زمان روی کار آمدن دولت وی در شش سال قبل شدت گرفته و اساتیدی که دیدگاه انتقادی نسبت به دولت داشته‌اند، اخراج یا به اجبار و «زود هنگام» بازنشسته شده اند.

آقای احمدی‌نژاد سال ۸۵ با اظهار این که نظام آموزشی ایران «۱۵۰ سال تحت تأثیر اندیشه‌های سکولار و استکباری بوده»، دانشجویان معترض به برکناری استادان را مورد حمله قرار داد و گفت: «دانشجویان ما باید در حال حاضر علیه اندیشه‌های لیبرال و اقتصاد لیبرالی فریاد بزنند.»

در همین زمینه و همسو با اظهارات آقای احمدی‌نژاد، کامران دانشجو نیز اسفند سال ۸۸ تأکید کرد که تمامی استادان و دانشگاهیان غیر همسو با نظام جمهوری اسلامی اخراج می‌شوند.

شهریور‌ماه سال گذشته نیز پس از آن‌که ۲۵ رئیس دانشگاه به دستور آقای دانشجو به اجبار بازنشسته شدند، معاون پژوهشی و فناوری وی اعلام کرد که «وزیر علوم حق دارد افرادی هماهنگ با جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های خود را منصوب کند.»

در همین راستا، حدود یکسال و نیم گذشته و همچنین به دنبال تأکید آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر بازنگری در علوم انسانی در دانشگاه‌ها، ده‌ها استاد دانشگاه و رئیس دانشکده به اجبار بازنشسته و در مواردی نیز اخراج شدند.

با این‌حال این‌بار محمود احمدی‌نژاد روند اخراج اساتید را «بی‌رویه» خوانده و خواستار آن شده است که تا تصویب آئین نامه بازنشستگی در شورای عالی انقلاب، بازنشستگی اساتید متوقف شود.

سابقه اخراج استادان دانشگاه ، بازنشستگی اجباری و ممنوع التدريس شدن استادان دانشگاه‌ها به دوره «انقلاب فرهنگی» در سال ۱۳۵۹ باز می‌گردد که طی آن صدها استاد دانشگاه بازداشت، اخراج، بازنشسته يا ممنوع‌التدريس شدند.
XS
SM
MD
LG