لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، و مادرش بازداشت شدند


کمیته گزارشگران حقوق بشر اعلام کرد که کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، و مادر او، پروین مخترع، توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهر کرمان بازداشت شده‌اند.

بازداشت آقای گودرزی و خانم مخترع روز نهم مرداد‌ماه، هفته گذشته، صورت گرفته است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر با اعلام خبر بازداشت کوهیار گودرزی و مادرش، پروین مخترع، اشاره کرد که این دو به بازداشتگاهی در شهر کرمان منتقل شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با گذشت شش روز، هنوز در مورد بازداشت کوهیار گودرزی و مادرش خبری منتشر نکرده‌اند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر در این خصوص گفته است که بازداشت کوهیار گودرزی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری وی صورت گرفته است.

همچنین اعلام شده است که در روزهای گذشته، تعدادی از دوستان آقای گودرزی توسط ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده‌اند.

در این میان، وب‌سایت خبری جرس، نزدیک به اصلاح‌طلبان، در گزارشی دلیل بازداشت مادر آقای گودرزی را پیگیری‌های او در دوران زندان سال قبل فرزندش ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش، خانم مخترع تاکنون هیچ فعالیت سیاسی نداشته و تنها در دورانی که فرزندش در زندان بود، برای آزادی وی تلاش کرده و همزمان با مراجعه به نهادهای امنیتی و قضایی، کار اطلاع‌رسانی را در مورد او انجام می‌داده است.

کوهیار گودرزی که عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر بوده است، پیشتر در روز ۲۳ آذر سال گذشته، پس از سپری ‌کردن یک ‌سال محکومیت خود از زندان رجایی‌‌شهر کرج آزاد شد.

بازداشت کوهیار گودرزی و مادرش، پروین مخترع، در شرایطی اتفاق می‌افتد که در روزهای گذشته، علی کلایی، فعال سیاسی - مدنی و عضو سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر، برای اجرای حکم هفت سال حبس تعزیری‌اش به زندان فراخوانده شده است.

علی کلایی به تبلیغ علیه نظام از طریق نشر اخبار کذب و گزارش‌هایی از زندانیان سیاسی و انجام مصاحبه و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر محکوم شده است.

در این میان، سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر و حقوق دانشجویی، روز هشتم مردادماه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

آقای جلالی‌فر که سابقه عضویت در جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را دارد، در آذر سال ۸۸ بازداشت و در اسفند همان سال، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.
XS
SM
MD
LG