لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

اختصاص «۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار» برای نجات دریاچه ارومیه


همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها به خشک شدن دریاچه ارومیه، گزارش‌ها حاکی است که دولت جمهوری اسلامی مبلغی معادل «۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار» را به انتقال آب از رودخانه‌های اطراف به این دریاچه اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ابراهیم فتح‌اللهی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی روز دوشنبه از اختصاص یافتن «۸۰۰ میلیون دلار» به نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: «با توجه به اهمیتی که دولت برای احیای هرچه سریعتر دریاچه ارومیه می‌دهد، استارت کار شب گذشته از سوی دولت زده شد.»

آقای فتح‌اللهی در حالی این مبلغ را «۸۰۰ میلیون دلار» عنوان کرده است که وبسایت‌های خبری مختلف به نقل از واحد مرکزی خبر گزارش کرده‌اند که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رقم تصویب شده از سوی دولت را «۹۵۰ میلیارد تومان»، معادل ۹۰۰ میلیون دلار عنوان کرده است.

به گفته محمد جواد محمدیزاده، دولت جمهوری اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود، مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را برای انتقال آب رودخانه‌های ارس و کردستان به دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز روز دوشنبه تأکید کرده است که از «هزار میلیارد تومان» بودجه‌ای که امسال برای رسیدگی به آب‌های سطحی و تالاب‌های داخلی اختصاص یافته، «سهم قابل توجهی» به دریاچه ارومیه اختصاص می‌یابد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه زاب و ارس» را از جمله برنامه‌های دولت برای رفع مشکل دریاچه ارومیه برشمرده و گفته است که قرار است طی «حداکثر سه سال» این طرح نهایی شود.

به گفته آقای میرتاج‌الدینی در بودجه سال جاری، «۲۵ میلیارد تومان» به احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

انتقال آب به دریاچه ارومیه در حالی در دستور کار دولت قرار گرفته که مجلس ایران اخیرا طرح دو فوریتی آبرسانی به این دریاچه را رد کرد که این موضوع خشم هواداران محیط زیست و شهروندان آذربایجانی را به همراه داشت و موج تازه‌ای از اعتراضات را ایجاد کرد.

به گفته شاهدان عینی این تجمعات اعتراضی با برخورد شدید نیروهای امنیتی همراه بوده و به بازداشت تعدادی از معترضان انجامیده است.

محمدرضا رحیمی: برای احیای دریاچه ارومیه از حق‌آبه ایران در رودخانه ارس استفاده می‌کنیم

معاون محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در خصوص طرح دولت برای نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از حق آبی که در ارس دارد، برداشت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدرضا رحیمی در این خصوص توضیح داد: «این بخش از حق‌آبه کشورمان را به دشت‌های کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی انتقال می‌دهیم و مازاد آن را حداقل در شش ماه از سال به دریاچه ارومیه خواهیم داد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که برای برداشت از منابع دیگر و تزریق آن به دریاچه ارومیه در این زمینه جلسات متعددی در دولت برگزار شده و تصمیم گیری‌هایی صورت گرفته است.

این اظهارات در حالی بیان شده که عضو کمیسون منابع طبیعی مجلس می‌گوید طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه نیاز به بررسی بیشتر دارد.
اخیرا دریاچه ارومیه به دلیل رشد نوعی جلبک به رنگ سرخ در آمده است.

وی در توضیح دلیل رد طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه گفته است: «تعدادی از نمایندگان مجلس از این‌رو که عملیاتی کردن این تصمیم در مدت باقیمانده از سال غیر ممکن بود به فوریت طرح اتقال آب ارس به دریاچه ارومیه رأی مخالف دادند.»

از دیگر سو نماینده مردم ارومیه نیز اعلام کرده است که احیای دریاچه ارومیه «پروژه‌ای چند هزار میلیاردی و نیازمند زمان است».

سلمان ذاکر با ذکر این مطلب و اشاره به اعتراض‌های چند وقت اخیر که به گفته وی با برنامه‌ریزی دشمن صورت گرفته است، گفت: «این افراد اگر واقعا نگران خشک شدن دریاچه ارومیه هستند و به همین علت دست به تبلیغات کورکورانه و تحریک‌آمیز می‌زنند، بیایند مبالغ کلانی را برای احیای این دریاچه اختصاص دهند.»

بحث و گفت‌و‌گوها در مورد دریاچه ارومیه در حالی ادامه دارد که در حال حاضر آب این دریاچه به دلیل رشد نوعی جلبک به نام به رنگ سرخ در آمده است.

به گفته آقای کهرم این جلبک در شوری حدود ۴۰۰ میلی‌گرم در لیتر نمک شروع به رشد می‌کند و مواد ناشی از ترشح آن سمی است.

وی همچنین تأکید کرده است که تا کنون «۶۰ درصد» از دریاچه ارومیه از بین رفته است.

با این‌حال آقای کهرم می‌گوید در صورتی که حق‌آبه دریاچه ارومیه تأمین شود، این دریاچه می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG