لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

پوتین پیشنهاد مدودف برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را پذیرفت


ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه (راست)، و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه (چپ).
ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه (راست)، و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه (چپ).
ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، روز شنبه پیشنهاد دمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور را برای نامزد شدن در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست‌جمهوری پذیرفت.

آقای مدودف با معرفی کردن ولادیمیر پوتین به عنوان نامزد انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری روسیه، بازگشت پوتین به منصبی که پیش از این هشت سال برعهده داشت، را تقریباً تضمین کرده‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حزب «روسیه متحد» که ولادیمیر پوتین رهبری آن را برعهده دارد هم‌چنین پیشنهاد پوتین مبنی بر اینکه مدودف، رئیس‌جمهور کنونی، در آینده جانشین وی در منصب نخست‌وزیری شود را تصویب کرده‌است.

ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس جمهور قدرت تقریباً مطلقه‌ای را در روسیه در دست داشت؛ امری که از سوی غرب به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و کشورهای غربی این روند را به عنوان فاصله گرفتن از دموکراسی در روسیه ارزیابی کردند.

هم‌اینک با انجام تغییرات در قانون اساسی روسیه، مدت هر دوره ریاست‌جمهوری در این کشور از چهار سال به شش سال افزایش یافته‌است و این امر در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین در دوره بعدی ریاست‌جمهوری قدرت بیشتری به دولت او خواهد بخشید.

ولادیمیر پوتین در کنگره حزب «روسیه متحد» با اعلام پذیرش نامزدی ریاست‌جمهوری وعده داد تا افزایش سطح دستمزدها و حقوق بازنشستگی را دنبال کند و پول بیشتری را برای آموزش، بهداشت و مسکن اختصاص دهد.

با وجود نارضایتی‌های فزاینده در میان مردم عادی روسیه نسبت به حزب «روسیه متحد»، این حزب هم‌چنان حضوری بسیار پرنفوذ در صحنه سیاسی روسیه دارد و توانسته دیگر احزاب این کشور را به حاشیه براند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد وجهه شخص ولادیمیر پوتین در میان روس‌ها هم‌چنان در سطح بالایی قرار دارد و هوادارانش او را فردی «قوی و قاطع» توصیف می‌کنند که کشور روسیه برای مقابله با فساد مالی، شورش‌های اسلام‌گرایانه و شکاف فزاینده طبقاتی به او نیاز دارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که تاریخ برگزاری آن هنوز اعلام نشده پس از انتخابات پارلمانی ۴ دسامبر روسیه خواهد بود. حزب «روسیه متحد» که هم‌اینک ۳۱۲ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان این کشور را در دست دارد می‌کوشد در انتخابات بعدی هم‌چنان تسلط خود بر این پارلمان را حفظ کند.
XS
SM
MD
LG