لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

نحوه مجازات نمایندگان «متخلف» مجلس شورای اسلامی تعیین شد


مجلس ایران روز سه شنبه با تصویب ماده چهارم طرح «نظارت مجلس بر نمایندگان»، «اعمال خلاف امنیت ملی کشور» را از جمله «تخلفات» نمایندگان اعلام و برای این تخلفات مجازاتی از تذکر شفاهی تا اخراج از مجلس شورای اسلامی را تعیین کرد.

بر پایه طرح یاد شده، از این پس به هیئت نظارت برای رسیدگی به رفتار نمایندگان صلاحیت داده می‌شود تا به مواردی چون «رفتار خلاف شئون نمایندگی و گزارش‌های واصله درباره اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بعد انتظامی» رسیدگی کند.

این هیئت همچنین مسئول رسیدگی به «سوء استفاده و تخلفات مالی و اخلاقی نماینده و درآمدها و هزینه‌های غیرمتعارف» و همچنین «غیبت، تاخیر و بی‌نظمی نماینده» است.

گفت و گوی مراد ویسی با علی مزروعی، نماینده مجلس ششم، درباره طرح نظارت مجلس بر نمایندگان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
لینک مستقیم


در مصوبه روز سه شنبه که تنها با رای موافق ۴۵ درصد نمایندگان به تصویب رسید، مجازات‌ این «تخلفات» نیز مواردی چون تذکر شفاهی و کتبی، کسر حقوق، لغو عضویت در مجامع و شوراها، محرومیت از شرکت در جلسات مجلس و لغو اعتبارنامه نماینده را در بر می‌گیرد.

در همین حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند اجرای مصوبات مجلس پیرامون بررسی اعتبارنامه «نمایندگان متخلف» مستلزم تأیید شورای نگهبان باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ ایسنا، ۷۰ نماینده در جلسه روز سه‌شنبه شرکت نداشتند و ۴۳ نماینده حاضر در مجلس نیز در این رأی‌گیری شرکت نکردند. از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در مجلس ۱۶ نماینده رأی مخالف، ۲۷ نفر رأی ممتنع و ۱۲۹ نماینده رأی موافق دادند.

«طرح نظارت بر نمایندگان» در خردادماه سال گذشته به درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مجلس مطرح شد.

کلیات طرح یاد شده پیش از این در ماه اردیبهشت و در حالی که کمتر از ۲۰ روز به زمان دیدار نمایندگان مجلس با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، باقیمانده بود با ۱۵۴ رای موافق تصویب شده‌بود.
بررسی‌ها برای تصویب «طرح نظارت بر نمایندگان» در خردادماه سال گذشته به درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مجلس مطرح شد.

تصویب این طرح در مجلس انتقادات برخی نمایندگان را نیز در بر داشت و ازجمله حسن ملک‌محمدی، از نمایندگان اصولگرای مجلس گفته است که «نباید از انحراف سیاسی که در طرح نظارت بر نمایندگان مجلس عنوان شده، این تلقی شود که نماینده اظهار نظر و اعلام موضع نکند».

وی در مورد مجازات‌ها افزوده است: «برای مثال لغو اعتبارنامه نمایندگان مردم در مجلس در طول دوران نمایندگی که یکی از مجازات‌های نمایندگان متخلف تعیین شده‌است، کار درستی نیست.»

این نماینده مجلس همچنین گفت: «معتقدم طرح نظارت بر نمایندگان مجلس که در حال حاضر در حال بررسی است با آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود، فاصله گرفته‌است.»

مهدی کروبی، رییس مجلس ششم، پیش از این در مورد پیامدهای تصویب این طرح هشدار داده‌بود و گفته بود که با تصویب آن، نمایندگان مجلس به «نوکران قدرت» تبدیل خواهند شد.

علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران نیز اردیبهشت‌ماه گذشته اظهار داشت که طرح نظارت، «سند بردگی نمایندگان و شبیه آیین‌نامه انضباطی مدارس است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه سال گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: «مجلس نسبت به دستگاه‌های اجرایی کشور شأن نظارتی دارد، یک شأن نظارتی هم برای خود مجلس و آحاد نمایندگان تعیین کنید.»

به دنبال درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، طرحی با امضای ۱۵۰ نماینده به هیئت رییسه مجلس ارائه شد ولی این طرح تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ در دستور کار مجلس قرار نگرفت.
XS
SM
MD
LG