لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

سعود الفیصل: عربستان در حال بررسی نحوه پاسخ به اقدام ایران است


سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان.
سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان.
همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا بر سر اتهام دخالت تهران در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن، وزیر امور خارجه عربستان می گوید که کشورش در حال بررسی چگونگی پاسخ به اقدام ایران است. بریتانیا نیز از لزوم پاسخ بین المللی به اقدام ایران سخن گفته است.

سعود الفیصل روز پنجشنبه در نخستین واکنش یک مقام بلندپایه عربستان به «طرح ایران» برای ترور سفیر این کشور در آمریکا گفته است که تهران باید پاسخگوی اقدام خود باشد.

وی که برای شرکت درمراسم افتتاح «مرکز گفت و گوی ادیان» در وین، پایتخت اتریش، به سر می برد، افزود: «ما در برابر فشار ایران تسلیم نخواهیم شد.»

وزیر خارجه عربستان سعودی می گوید تمامی اطلاعاتی که در اختیار این کشور است، نشان از دخالت ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا دارد.

سعود الفیصل گفته است: «هر اقدامی که آنها (ایرانی ها) علیه ما صورت دهند با پاسخ سنجیده عربستان سعودی روبرو خواهد شد.»

این مقام عربستانی با بیان اینکه «این نخستین بار نیست که ایران به دست داشتن در چنین اقداماتی متهم می شود»، تلاش ایران برای دخالت در امور کشورهای عربی را محکوم کرد.

سعودالفیصل در پاسخ به پرسش خبرنگاران که پاسخ عربستان به اقدام ایران به طور مشخص چیست، گفت که «باید منتظر ماند و دید».

مقام های قضايی و امنيتی آمريکا روز سه شنبه اعلام کردند که دو ايرانی به نام های منصور ارباب سيار، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، قصد داشتند تا طرح ترور عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائيل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

آمريکا می گويد که غلام شکوری هم اکنون متواری است و به احتمال زياد در ايران به سر می برد.

مقام های ايرانی به شدت اين اتهام ها را رد کرده و آن را اقدام آمريکا برای انحراف افکار عمومی از مسائل داخلی اين کشور و همچنین برهم زدن مناسبات میان تهران و ریاض عنوان کرده اند.

علی آهنی، معاون اروپا و آمریکای شمالی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هم در واکنش به اظهارات اخیر مقامات عربستان از آنان خواسته است به دام این جریان ها نیفتند زیرا به گفته او، اختلاف و تنش بین کشور های منطقه خاورمیانه تنها به نفع آمریکا و اسرائیل تمام می شود.

روز چهارشنبه، باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در تماس تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، با وی درباره «طرح ایران» برای ترور سفير عربستان در واشينگتن گفت و گو کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رهبران دو کشور تاکيد کردند که «بايد پاسخ قاطع و يکپارچه بین المللی به کسانی داده شود که مسئول چنين اقدام هايی هستند.»

«جهش عمده در حمایت ایران از تروریسم»

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه در نشست پارلمان این کشور گفت: توطئه کشف شده بیانگر جهش عمده ای در حمایت ایران از تروریسم در خارج از مرزهای این کشور است.

وی اظهار داشت که «ما در تماس نزدیک با مقام های آمریکایی هستیم و در کنار ایالات متحده، اتحادیه اروپا و عربستان سعودی برای ایجاد هماهنگی به منظور تدارک یک پاسخ جهانی تلاش می کنیم.»

آقای هیگ می گوید: «شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این توطئه تاسف بار از سوی عناصری در درون رژیم ایران هدایت شده و اعضای شاخص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن دخالت دارند.»

روابط تهران و ریاض از زمان بروز انقلاب بهمن ۱۳۵۷در ایران همواره از فراز و نشیب زیادی برخوردار بوده است. مناسبات دو کشور در سال جاری و پس از اعزام سربازان عربستانی به بحرین که با انتقاد شدید مقام های جمهوری اسلامی ایران مواجه شد، رو به تیرگی گراییده است.

عربستان، ایران را به دست داشتن در اعتراض های منطقه شیعه نشین این کشور در شرق عربستان و همچنین بحرین متهم کرده و اقدام های ایران در ایجاد تنش در کشورهای حاشیه خلیج فارس را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG