لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

هيلاری کلينتون: سفارتخانه‌ مجازی اينترنتی در تهران باز خواهيم کرد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در گفت وگو با دو شبکه تلویزیونی فارسی زبان گفته که واشينگتن در صدد است تا سفارتخانه‌ای مجازی يا اينترنتی باز کند تا از اين طريق شهروندان ايرانی بتواند در خواست های خود برای ویزا را مطرح کنند و این وبسايت تا پايان سال راه اندازی خواهد شد.

هيلاری کلينتون در گفت و گو با شبکه های تلویزیونی صدای آمریکا و بی بی سی فارسی به پرسش های ایرانی ها درباره رابطه تهران- واشینگتن، موضوع تلاش برای ترور سفیر عربستان در آمریکا از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران و تحریم های بین المللی علیه ایران پاسخ داد.

وی در گفت و گو با کامبيز حسينی، مجری برنامه پارازيت، خطاب به مردم ایران گفت: هدف اصلی برای حضور من در صحبت با شما ارتباط برقرار کردن با مردم و به ويژه با جوانان است. ما با شما سر جنگ نداريم.

هيلاری کلينتون: سفارتخانه‌ مجازی اينترنتی در تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:55 0:00

هيلاری کلينتون درگفت و گو با صدای آمريکا تصريح کرده است: ما معتقديم که ايران دارای استعدادهای بالقوه است و مردم ايران در طول تاريخ ثابت کرده اند که ملت فوق العاده ای هستند. ما می خواهيم رژيم ايران رفتار خود را تغيير دهد. ما می خواهيم شاهد آن باشيم که دولت شما موازين رعايت حقوق بشر را آغاز کند، و به آمال و آرزوهای شما توجه کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:«ما خواستار بهبود روابط با ايران هستيم ، و می خواهيم از گذشته دور شويم. من عقيده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متأسف هستيم؛ اما ما مايليم بنای يک رابطه خوب را پی ريزی کنيم.»

هیلاری کلینتون در ادامه گفته است:«پرزيدنت اوباما خود را به برقراری ارتباط با مردم ايران متعهد کرده بود اما تاکنون پاسخ مثبتی در اين زمينه دريافت نکرده است؛ بنا براين آنچه که در نظر داريم اين است که به رغم اين واقعيت که ما رابطه سياسی (با ایران) نداريم من از همين جا اعلام می کنم که يک سفارتخانه مجازی در تهران باز مي کنيم. اين وب سايت احتمالا تا پايان سال راه اندازی خواهد شد. »

خانم کلینتون همچنین گفته است:«ما تلاش خواهيم کرد که با مردم ايران به خصوص با دانشجويان ايران تماس بگيريم و من آنها را تشويق می کنم که بيايند در ايالات متحده به تحصيلات خود ادامه دهند. ما همچنين در صدديم ارتباط ملت با ملت را برقرار کنيم تا روابط دو کشور بهبود يابد؛ و من فکر می کنم اين روابط ميان ملت های آمريکا و ايران برای قرن بيست ويکم از اهميت زيادی برخوردار است.»

طرح ترور سفیر عربستان

هيلاری کلينتون همچنين در خصوص «طرح توطئه ترور سفير عربستان»، گفته است: «ايران قوانين بين المللی را زير پا گذاشته است و بايد با سازمان ملل در مورد حادثه تروريستی اخير همکاری کند.»

خانم کلينتون همچنين در گفت و گو با بهمن کلباسی از شبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی تصريح کرده است: با توجه به دادخواست دادستانی عليه متهم (منصور ارباب سير) شواهد و قرائن زيادی در اختيار است.

وی اضافه کرده است:اين شواهد در دادگاه ارائه خواهد شد و دولت احتمالا موفق خواهد شد که اتهامات را در دادگاه ثابت کند.

هيلاری کلينتون درخصوص ابهامات در اين پرونده گفته است: ما پاسخ همه ابهامات و سئوال ها را نمی توانيم پيدا کنيم، اما روند کاری نيروی قدس سپاه در گذشته طوری بوده که می تواند اين چنين اقداماتی انجام دهد

مقامات قضايی آمريکا، منصور ارباب سير، شهروند ايرانی – آمريکايی را همراه با غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نيروی قدس سپاه پاسداران است، متهم کرده اند که در صدد بوده‌اند از طريق پرداخت پول به قاچاقچيان مواد مخدر در مکزیک عادل الجبير، سفير عربستان در آمريکا را ترور کنند.

برقراری روابط

در همين حال، هيلاری کلينتون در پاسخ به پرسش شبکه بی بی سی در خصوص تلاش های برای برقراری رابطه بین امریکا و ایران انجام گفت: «باراک اوباما تمايل خود را برای گفت وگو با رهبران ايران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ايران گيج کننده است و معلوم نيست چه کسی تصميم گيرنده است.»

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: مقامات ايران حتی از اينکه با مقامات آمريکايی ديده شوند پرهيز دارند.

خانم کلينتون گفت: ظاهرا در داخل ايران جنگ قدرتی در جريان است و نمی توانند در مورد برقراری رابطه با ايران تصميم بگيرند.

جنبش سبز

وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص دلایل حمایت نکردن واشینگتن از «جنبش سبز» در دوران اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: از درون جنبش اعتراضی اين صدا شنيده می شد که آمريکا بايد مواظب باشد طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی اين جنبش جلوه کند، چون اعتبار جنبش و امنيت هواداران آن به خطر می افتد.

هیلاری کلینتون افزود: مثلا در ليبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر گونه حمايت خارجی استقبال می کنند و ما هم حمايت کرديم، اما رهبران اعتراضات ايران چنين استقبالی نمی کردند.

هيلاری کلينتون تصريح کرده است:فکر می کنم اگر دوباره این اتفاق بيفتد، جنبش سبز يا هر جنبش ديگری در ايران، هوشمندانه خواهد بود اعلام کند که ما می خواهيم همه دنيا از ما حمايت کند. کاری که مخالفان دولت در ليبی کردند.
XS
SM
MD
LG