لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

سنای آمریکا طرح تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد


بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران
نمایندگان مجلس سنای آمریکا ، به اتفاق طرح تحریم و مجازات مؤسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند را به تصویب رساندند.

مصوبه جدید روز پنجشنبه به عنوان حمایت از یک متمم لایحه بودجه دفاعی آمریکا مطرح شد و با ۱۰۰ رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید، با این‌حال این طرح برای اجرایی شدن، باید از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به تأیید برسد.

در صورت موافقت آقای اوباما با این تحریم‌ها، دارایی‌های هر موسسه مالی آمریکایی و غیرآمریکایی که با بانک مرکزی ایران ارتباط داشته باشد توقیف می‌شود که در این صورت شرکت‌ها در خرید نفت ایران با مشکل عمده مواجه شده و در نتیجه افزایش قیمت نفت بسیار محتمل خواهد بود.

طرح مذکور در حالی به تصویب سنا رسید که مشاوران دولت اوباما هشدار داده بودند که این اقدام می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی علیه ایران خدشه وارد کند و باعث افزایش بهای نفت نیز شود.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری با حضور در کمیته روابط خارجی سنا نسبت به تصویب این تحریم‌ هشدار دادند.

وندی شرمن در این باره گفت: «ما همه با این انگیزه‌ها، احساسات و اهداف که شاهرگ اقتصاد ایران را هدف گرفته موافقیم؛ یک خطر وجود دارد و آن این است که بهای نفت بالا برود و این بدان معناست که ایران در واقع پول بیشتری برای تغذیه برنامه اتمی‌ خود خواهد داشت و نه کمتر.»

دیوید کوهن نیز در کمیته روابط خراجی سنا گفت: «‌اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است که ما طوری عمل کنیم که در ائتلاف بین‌المللی کشورها خللی وارد نشود.»

تجلیل دولت باراک اوباما از تحریم‌های اروپا

با این‌حال دولت آمریکا روز پنجشنبه از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و سوریه تجلیل کرد و آن را بیانگر عزم بین‌المللی در برخورد با حکومت‌های تهران و دمشق دانست.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما عزم اتحادیه اروپا برای فشار بر این رژیم‌ها جهت پایان دادن به اعمال غیرقابولشان را می‌ستاییم، همچنانکه از آمادگی اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های بیشتر استقبال می‌کنیم.»

روز پنجشنبه، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست بروکسل موافقت کردند که تحريم‌های این اتحادیه را به ۱۸۰ شخصیت و شرکت ایرانی دیگر تسری دهند.

اتحادیه اروپا با این حال نتوانست برای تحریم خرید نفت از ایران به اجماع دست یابد؛ اتحادیه اروپا همچنین تعرض به سفارت بریتانیا و اقامتگاه باغ قلهک را محکوم کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در همین روز موافقت کردند که عرصه را بر بخش‌های انرژی و مالی سوریه هر چه تنگ‌تر کنند.

برپایه این تحریم‌ها اتحادیه اروپا تصمیم گرفت صادرات تجهیزات مربوط به بخش گاز و نفت را به سوریه ممنوع کند؛ اتحادیه اروپا همچنین خرید و فروش اوراق قرضه سوریه را ممنوع اعلام کرد.

فروش نرم‌افزارهایی هم که می‌تواند در کنترل اینترنت و تلفن به کار گرفته شود، از این پس به سوریه ممنوع است.

دربیانیه کاخ سفید با تمجید از این اقدامات اتحادیه اروپا آمده است که واشینگتن نیز به نوبه خود اقدامات مشابهی را برای فشار بیشتر بر تهران و دمشق اتخاذ کرده است.

در این بیانیه آمده است: «این گام‌ها بار دیگر نشانگر عزم جامعه بین‌الملل برای پرداختن به نقض حقوق بنیادین مردم سوریه از سوی رژیم اسد و همچنین قصور ادامه‌دار رژیم ایران از انجام تعهدات بین‌المللی‌اش است.»
XS
SM
MD
LG