لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

«پنج مهندس ايرانی در سوريه ربوده شدند»


سفارت ايران در دمشق در بيانيه ای اعلام کرده است که پنج شهروند ايرانی که از «مهندسين و کارشناسان فنی» پروژه نيروگاه ۴۵۰ مگاواتی «جندر» در حمص بودند، بامداد روز چهارشنبه توسط افراد مسلح ربوده شده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در بيانيه سفارت ايران در دمشق امده است:« ۵ نفر از اتباع جمهوری اسلامی ايران که از مهندسين و کارشناسان فنی پروژه نيروگاه ۴۵۰ مگاواتی جندر در حمص بودند، روز سه شنبه ۲۹ آذر ۹۰ مطابق با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱ ساعت شش و نیم صبح در مسير حرکت خود به سمت کارگاه فنی نيروگاه توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شده اند.»

سفارت ايران در دمشق از مقامات سوريه خواسته است «به منظور شناسايی ربايندگان و آزادی سريع پنج مهندس ايرانی ربوده شده » فوری اقدام کند.

سفارت ايران در دمشق همچنين گفته است :در هماهنگی با دستگاه های ذی ربط سوريه بسرعت وارد عمل شده است و در جهت اطلاع يابی از نامبردگان تلاش می کند.

در همین حال وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص وضعیت ربوده شدگان گفته است : تحقیقات در این زمینه در جریان است.

شهر حمص يکی از کانون های اصلی نا آرامی ها و اعتراضات عليه حکومت بشار اسد است و طی هفته های اخير شاهد سرکوب گسترده اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بوده است.

مخالفان حکومت بشار اسد، جمهوری اسلامی ايران را به همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان متهم می کنند.

دولت جمهوری اسلامی اصلی ترين حامی سوريه در منطقه به شمار می رود. آمريکا، سپاه قدس ، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، و همچنين فرمانده نيروی انتظامی ايران را به اتهام همکاری در سرکوب مخالفان در سوريه تحريم کرده است.

آمریکا ایران را متهم می کند که در راستای کمک به بشار اسد برای سرکوب مخالفان تجهیزات و خدمات تخصصی در اختیار دولت سوریه قرار می دهد.

در همين حال، خبرگزاری ايرنا می گويد، هم اکنون بيش از يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار طرح عمرانی از سوی مهندسان و متخصصان ايرانی در سوريه در حال اجرا است.
XS
SM
MD
LG