لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

اعتراض چندین نماینده به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از حوادث انتخابات


عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
بیست نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز چهار‌شنبه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل نود این نهاد از حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را «تحلیل محفلی» توصیف کرده و آن را «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی» دانستند. علی مطهری، نماینده اصول‌گرا، نیز این گزارش را «یک‌طرفه» خوانده است.

حسین فدایی، نماینده اصول‌گرای فعلی و عضو سابق سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۷ دی‌ماه، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس را در صحن علنی قرائت کرد، شاید به این دلیل باشد که آقای مطهری این گزارش را بیشتر «گزارش آقای فدایی» خوانده،‌تا گزارش کمیسیون.

علی مطهری، از منتقدان سرسخت دولت احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه با «یک‌طرفه» خواندن این گزارش اعتراض کرده است که چرا به «طرف مقابل» اجازه پاسخ‌گویی داده نشده است.

مقصود آقای مطهری از «طرف مقابل» احتمالاً رهبران مخالفان در ایران یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که در کنار محمد خاتمی و مهدی هاشمی در این گزارش بار بیشترین اتهام بر دوش‌شان گذاشته شده است.

حسین فدایی در گزارشی که در مجلس قرائت کرد میرحسین موسوی را «دارای بیشترین نقش در اجرای فتنه» و مهدی کروبی را «از جمله بازیگران اصلی فتنه ۸۸»،‌ اما نه از «طراحان اصلی آن» معرفی کرد.

حامیان رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد به عنوان «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند و آن را نقشه موسوی و کروبی به پشتیبانی قدرت‌های غربی برای ضربه زدن به آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند.

علی مطهری در واکنش به قرائت این گزارش در مجلس گفت:‌ «وقتی ما به طرف مقابل اجازه پاسخ‌گویی نمی‌دهیم، منجر می‌شود که این گونه گزارش‌ها تهیه شود.»

۲۰ نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز در اعتراضیه خود به علی لاریجانی که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت خبرآن‌لاین منتشر شد این گزارش را بیشتر به «یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات» شبیه دانسته‌اند.

این نمایندگان معترض در نامه خود به رئیس مجلس گزارش کمیسیون اصل نود از حوادث انتخابات را «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی» و «مغایر با قانون اساسی» دانسته و گفته‌اند که اساساً «ارزش اظهار نظر ندارد».

در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بدون اشاره و استناد به آمارهای رسمی و ارائه مدارک و مستندات لازم از جمله به «مسافرت‌های خارجی محمد خاتمی»، رئیس جمهور سابق ایران، اشاره و این مقام سابق جمهوری اسلامی به «ترغیب خارجی‌ها برای حمایت از موسوی» متهم شده است.

در این گزارش همچنین به نقش بنیادهای خارجی از جمله بنیاد سوروس و فریدم هاوس، خانه آزادی، به عنوان «حامی براندازی» اشاره شده است.

در گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس، تمامی محدوديت‌ها و فشارهايی که بعد از سال ۱۳۸۴ و به قدرت رسيدن محمود احمدی‌نژاد از سوی جامعه بين‌الملل عليه جمهوری اسلامی اعمال شده و حتی «تصويب قطعنامه‌های تحريمی سازمان ملل» به فعاليت‌های اعتراضی اصلاح‌طلبان در داخل ايران نسبت داده شده است.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، به نقل از حسین فدایی، عضو کمیسیون اصل نود که گزارش را در مجلس قرائت کرده، می‌گوید که این گزارش «با عجله» آماده شده است.

به گفته این وب‌سایت خبری، آقای فدایی گفته است:‌ «با توجه به این که در آستانه ۹ دی‌ماه قرار داریم و مجلس باید موضع خودش را در سپاسگزاری از این یوم‌الله بیان می‌کرد، با عجله این گزارش را تدوین کرده و در صحن علنی قرائت کردیم.»
XS
SM
MD
LG