لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

۱۱ ایرانی دیگر در سوریه ربوده شدند


گزارش ها حاکی است روز چهارشنبه، ۱۱ تن از شهروندان ایرانی در سوریه ربوده شده اند. کنسول سفارت جمهوری اسلامی ايران در سوريه ضمن تایید این خبر به دیگر شهروندان ایران که قصد دارند با سفر زمینی به سوریه بروند، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ، ایرنا، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ايران در سوريه گفته است: «افراد ربوده شده جهت زيارت عتبات از حلب عازم دمشق بوده اند.» کنسول ایران در سوریه همچنین گفته است: «به رغم هشدارهای مکرر نمايندگی مبنی بر خودداری از سفر شهروندان ايرانی از طريق زمينی به سوريه، متاسفانه همچنان شاهد ورود اتوبوس های ايرانی به سوريه هستيم که حوادث مشابه برای زائران روی می دهد.»

کنسول جمهوری اسلامی ایران در دمشق همچنین گفته افراد ربوده شده مورد «اخاذی، سرقت گذرنامه و وسایل شخصی قرار می گیرند. پیشتر گزارش شده بود ۱۱ ایرانی دیگر در سوریه ربوده شده اند.

جمهوری اسلامی ايران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه محسوب می شود و مخالفان حکومت سوريه ايران را به همکاری در سرکوب اعتراضات در اين کشور متهم می کند.

پيشتر نيز گزارش شده بود که هفت تن از شهروندان ايرانی که به گفته منابع دولت جمهوری اسلامي در نيروگاه برق شهرحمص کارمی کردند، توسط افراد مسلح ربوده شدند که هنوز آزاد نشده اند.

شهرحمص طی ماه های اخير کانون اصلی اعتراضات دولتی بوده است و برخی از منابع نزديک به مخالفان پيشتر گفته بودند که ايرانی های ربوده شده در حمص در سرکوب اعتراضات حضور داشته اند.

نام یازده ایرانی ربوده شده قبلی پیشتر اعلام شده بود ولی نام و مشخصات افرادی که روز چهارشنبه ربوده شده اند، هنوز اعلام نشده است. یک مقام وزارت خارجه ایران در مورد افراد ربوده شده قبلی گفته بود که در صحت و سلامت کامل به سر می برند اما اخبار تکمیلی دیگری در مورد این که کجا هستند و یا چه شخص یا گروهی مسئول ربودن آن هاست، اعلام نشده است.

کنسول جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفته است: «از افراد ربوده شده برای انحراف افکار عمومی و نشان دادن این که ایران در امور داخلی سوریه دخالت می کند، سوءاستفاده می شود.»

اخبار تایید نشده ای در روزهای گذشته در مورد دستگیری شماری از ماموران ایرانی و یا ماموران منتسب به سپاه پاسداران منتشر شده که صحت آن قابل تایید نیست و هیچ گونه سندیت و مدرکی از واقعیت ندارد.

نیروهای اپوزیسیون سوریه هم پیشتر در مورد دخالت های جمهوری اسلامی ایران در این کشور هشدار داده اند اما با این حال، هیچ گونه خبر رسمی و موثقی که نشان دهد نیروهای ایرانی یا منتسب به ایران در سوریه فعالیت می کنند، منتشر و تایید نشده است.
XS
SM
MD
LG