لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

سی‌ان‌ان: اپوزیسیون سوریه از چند کشور عربی سلاح دریافت می‌کند


برخی از اعضای «ارتش آزاد سوریه»، از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد- ادلب، اول اسفندماه ۱۳۹۰
برخی از اعضای «ارتش آزاد سوریه»، از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد- ادلب، اول اسفندماه ۱۳۹۰
در حالی که سازمان ملل حکومت سوریه و بشار اسد را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده و از نقض حقوق بشر در این کشور انتقاد کرده است، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی دیپلمات‌ها می‌گوید چند کشور عربی اسلحه و جنگ‌افزار در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این دیپلمات‌ها که نخواستند نام‌شان فاش شود، بدون نام بردن از کشورهای خاصی، تنها به ذکر این مطلب اکتفا کردند که برخی از کشورهای عربی به اپوزیسیون سوریه خدمات تسلیحاتی ارائه می‌دهند.

روز پنج‌شنبه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در لندن تأکید کرد که اپوزیسیون سوریه برای مقابله با حکومت بشار اسد منابعی را خواهد یافت که خواهان ارائه خدمات تسلیحاتی به مخالفان باشند.

ایالات متحده تأکید کرده است که قصد حمایت تسلیحاتی از اپوزیسیون سوریه را ندارد و نمی‌خواهد با ارسال تسلیحات به سوریه بر شدت خشونت‌ها در این کشور بیافزاید، اما در نظر دارد اپوزیسیون سوریه را به لوازم غیر تسلیحاتی، نظیر رادیو‌های ارتباطی مجهز کند و خدمات آموزشی در اختیار آنها قرار دهد.

خشونت‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد و در این میان شهر حمص برای ۲۰ روز پیاپی شاهد بمباران و تیراندازی‌های نیروهای حکومتی بوده است.

منابع حقوق بشری در سوریه روز پنج‌شنبه از کشته شدن «دست‌کم ۱۰۱ تن» در شهرهای مختلف به دست نیروهای بشار اسد، از جمله «۱۴ کودک» و «یک سرباز» که به گفته این منابع از تیراندازی به سوی مردم خودداری کرده بود خبر داده‌اند.

در همین حال کمیته حقیقت‌یاب اوضاع سوریه که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دستور تشکیل آن را داده است، در گزارش خود، حکومت سوریه را به «جنایت علیه بشریت» متهم و تأکید کرده است که تک‌تیراندازان حکومت سوریه کودکان، زنان و شهروندان بی‌دفاع را هدف قرار می‌دهند.

گزارش کمیته حقیقت یاب یادآور شده است که دولت سوریه تلاش کافی برای حمایت از کودکان به خرج نمی‌دهد و بیش از ۵۰۰ کودک به دست تک‌تیرانداز‌ها و دیگر نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

این گزارش مهر و موم شده شامل فهرستی از مقام‌های ارشد سوریه است که این کمیته خواستار تحقیق در مورد آنها شده است.

به گزارش گاردین گفته می‌شود که در صدر این فهرست نام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، قرار دارد.

از سوی دیگر قرار بر این است که امروز، جمعه بیش از ۷۰ کشور در کنفرانس بین‌المللی «دوستان سوریه» در تونس شرکت کنند و در عین تدارک برنامه‌ای برای ارسال کمک‌های اضطراری به مردم سوریه، به بشار اسد در خصوص خشونت‌های سوریه هشدار دهند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه به علاوه کشورهای عربی به جز لبنان و سوریه از جمله کشورهایی هستند که در این کنفرانس حضور خواهند داشت. چین و روسیه اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد.

ناآرامی‌ها در سوریه از اواسط ماه مارس (بیش از ۱۱ ماه پیش) آغاز شده است.

سازمان ملل اواسط بهمن‌ماه از کشته شدن بیش از پنج هزار نفر در سوریه خبر داد و تأکید کرد که از این پس ثبت شمار کشته‌شدگان در سوریه به دلیل محدودیت‌هایی که دولت سوریه علیه مراجع بین‌المللی اعمال می‌کند، امکان‌پذیر نیست.

اما فعالان حقوق بشری در سوریه می‌گویند شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه تاکنون از مرز ۹ هزار تن نیز گذشته است.
XS
SM
MD
LG