لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

دیپلمات‌های اروپایی: ارزیابی پیامدهای تحریم نفت ایران یک ماه به تعویق افتاد


دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با درخواست یونان برای به تعویق انداختن بررسی اثر تحریم نفت ایران توافق کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده است که پیشتر قرار بود تا اول ماه مه (۱۲ اریبهشت) کشورهای اتحادیه اروپا ارزیابی خود از تاثیر تحریم نفت ایران را بر اقتصاد اروپا و اقتصاد جهانی ارائه دهند که بدین ترتیب این ارزیابی یک ماه به تاخیر خواهد افتاد.

یونان، اسپانیا و ایتالیا که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند بخش قابل توجهی از نفت خام خود را از ایران می‌خرند؛ این کشورها از همان آغاز در تحریم نفت ایران اکراه داشتند و خواستار مهلت برای پیدا کردن نفت جایگزین شده بودند.

اتحادیه اروپا همسو با ایالات متحده بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است؛ اروپا همچنین خرید نفت از ایران را تحریم کرده، اما کشورهای این اتحادیه و شرکت‌های نفتی، خواستار مهلتی دستکم شش ماهه برای اجرای این تحریم‌ها شده‌اند.

این تحریم‌ها قرار است ۱۱ تیرماه (اول ژوییه) به مرحله اجرا درآید.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید گرچه با درخواست یونان برای تعویق ارزیابی تحریم‌های ایران موافقت شده اما این تصمیم به احتمال زیاد تاثیری بر زمان اجرای تحریم‌ها در تیرماه نخواهد گذاشت.

یونان که زیر بار بدهی‌هایش کمر خم کرده، بیش از یک‌سوم نفت خود را از ایران وارد می‌کند و بنا برگزارش‌های منتشر شده، به خاطر بهای مناسب‌تر ترجیح می‌دهد نفت خود را از ایران وارد کند.

موافقت کشورهای اتحادیه اروپا با درخواست یونان، در حالی صورت گرفته که کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، شنبه گذشته، مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران را مثبت ارزیابی کرد.

سعید جلیلی سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی و نیز علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه، لغو تحریم‌ها را از جمله انتظارات ایران در راه اعتمادسازی عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG