لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

اعتراض ۱۸۰ فعال دانشجویی درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها


موج جديدی از اعتراض‌ها در دانشگاه‌های ايران به تفکيک جنسيتی آغاز شده است.

در تازه ‌ترين تحول بيش از ۱۸۰ نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای به رييس اين دانشگاه خواستار بازنگری در محدوديت‌های ايجاد شده برای پذيرش دانشجويان دختر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال جاری شده‌اند. از سوی ديگر دانشجويان رشته زمين‌شناسی دانشگاه بوعلی سينای همدان هم با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی اين دانشگاه نسبت به اعمال طرح تفکيک جنسيتی در اين دانشگاه اعتراض کردند.

رادیو فردا در اين باره با سجاد ويس‌ مرادی، از اعضای سابق شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت گفت ‌و ‌گو کرده و ابتدا درباره نکاتی که در نامه ۱۸۰ نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت به آن اشاره شده، پرسيده است.

سجاد ویس مرادی: نامه ای که بيش از ۱۸۰ نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت خطاب به اعضای هيات مديره اين دانشگاه نوشته اند در حقيقت در آستانه اعلام نتايج کنکور کارشناسی ارشد منتشر شده است.

مبنای نگارش اين نامه هم از سر دغدغه ای بوده که دانشجويان پس از عملکرد سال گذشته مسئولان دانشگاه علم و صنعت داشته اند. به طوری که در سال گذشته دانشجويان دختر در مقطع کارشناسی ارشد در وقت روزانه اين دانشگاه پذيرش نشدند و فقط اجازه پيدا کردند تا در رشته های شبانه اين دانشگاه شرکت کنند.

علاوه بر اين در مقطع کارشناسی ارشد هم شاهد اين بوديم که تعداد رشته ها و ظرفيتی که برای اين دانشجويان دختر انتخاب شده بود، بسيار نسبت به سال گذشته کاهش پيدا کرده بود.

بر مبنای همين دانشجويان اينجا اظهار اميدواری کردند که در سال جديد، اين تبيعض جنسيتی که آشکارا عليه دانشجويان دختر در سال گذشته اعمال شده بود امسال از دانشگاه علم و صنعت برداشته شود.

اين نامه به امضای بيش از ۱۸۰ نفر از دانشجويان علم و صنعت رسيده است. قبلا هم شاهد بوديم که ۱۷ نفر از دانشجويان علم و صنعت در نامه ای به ریيس اين دانشگاه اعتراض کرده بودند و شماره های دانشجويی خودشان را در انتهای نامه نوشته بودند. با توجه به فشارهای موجود هدف از انتشار اين نامه ها با اسم چيست؟

به نظرم اين اقدام شجاعانه ای که دانشجويان انجام می دهند و نامه های اعتراضی را خطاب به مسئولين دانشگاه امضا می کنند، نشان می دهند که از حق مسلم خودشان کوتاه نخواهند آمد. حقی که در نامه هايی که منتشر کردند به آن هم اشاره کردند که وقتی نزديک به ۶۰ درصد شرکت کنندگان در کنکور سراسری در سال های اخير، دانشجويان دختر بوده اند، پس چگونه است که در بسياری از رشته هايی که توان بالايی را می خواهد و دانشجويان دختر هم از عهده آنها برخواهند آمد، ظرفيت بسيار کمی را اشغال می کنند؟

به نظرم اين مسئله ناشی از اين است که ظلم و ستمی که در حق دانشجويان دارد روا داشته می شود به شدت افزايش پيدا کرده و دانشجويان ديگر در برابر اين ستم ها نمی توانند سکوت کنند. اعتراض ديگری هم به موضوع تک جنسيتی شدن دانشگاه شده است. اعتراض دانشجويان کارشناسی رشته زمين شناسی دانشگاه بوعلی سينای همدان، به تک جنسيتی شدن برخی رشته ها در اين دانشگاه.

آيا شما اطلاع داريد که در اين دانشگاه کدام يک از رشته ها تک جنسيتی شده اند؟

اين هم متاسفانه روی ديگری از مسئله تبعيض جنسيتی است که در دانشگاه های مختلفی شاهد بروز آن هستيم.

دانشگاه بوعلی سينا در سال جديد برای رشته های زمين شناسی و باستان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد تنها دانشجويان پسر را پذيرش می کند و اين مسئله موجب شده است که دانشجويان دختری که در مقطع کارشناسی مشغول ادامه تحصيل هستند نسبت به اين مسئله اعتراض کنند.

اين دانشجويان دختر از سال آينده قادر نخواهند بود که در مراتب و مقاطع بالاتری در دانشگاه خودشان که الان مشغول به تحصيل در آن هستند، درس شان را ادامه بدهند. همين امر باعث شده بود که اين دانشجويان – دانشجويان رشته زمين شناسی و باستان شناسی – روز گذشته (یکشنبه) در برابر ساختمان مرکزی دانشگاه بوعلی سينا تجمع کنند.

البته در دانشگاه بوعلی سينا ما در سال گذشته شاهد بوديم که موارد ديگری هم در مورد تفکيک جنسيتی رخ داده بود. مثل رشته حسابداری که در دانشگاه بوعلی سينا به صورت کاملا تفکيک شده برگزار شد.

مدير کل دفتر آموزش های آزاد وزارت علوم گفته که تنها يک مجوز دانشگاه تک جنسيتی برای هر استان صادر می شود. الان وضعيت دانشگاه های تک جنسيتی در دانشگاه های مختلف به چه صورت است؟

ما البته هم اکنون نیز شاهد وجود دانشگاه های تک جنسيتی در برخی از استان های کشور هستيم. سياست های وزارت علوم امروز به شکلی است که چون قادر نيستند دانشگاه های بزرگ سراسری را به صورت کاملا تک جنسيتی شده و به طور کامل تفکيک شده برای دختران و پسران در بياورند، تعداد کمی دانشگاه در گذشته بوده که کاملا به اين صورت اداره می شده است، مثل دانشگاه نظامی يا دانشگاه امام صادق، پس تصميم گرفتند که در دانشگاه های غير دولتی، مثل دانشگاه های غير انتفاعی اين سياست ها را اعمال کنند.

اين مسئله هم در ادامه همان سياست هايی است که وزرای علوم در طول سال های اخير تحت عنوان «اسلامی کردن دانشگاه ها» در پيش گرفتند و به اين وسيله سعی می کنند که نگاه ايدئولوژيک خودشان را بر دانشگاه های کشور حاکم کنند.
XS
SM
MD
LG