لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

جمعی از استادان ایرانی: اظهارات ضدیهودی رحیمی جاده‌صاف‌کن حمله نظامی است


محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران.
جمعی از استادان ایرانی دانشگاه‌های جهان با انتشار بیانیه‌ای «اظهارات ضدیهودی» محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، را «باطل» و «اسباب شرمساری» خواندند و با محکوم کردن این سخنان گفته اند که این گونه «نطق‌های جاهلانه جاده‌صاف‌کن تحریم‌های ضد مردمی و حمله نظامی می‌شود».

محمدرضا رحیمی روز ششم تیرماه در کنفرانس «مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته فراملی» در تهران که در آن افرادی چون رییس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در ایران و دیپلمات‌های خارجی حضور داشتند، کتاب «تلمود»، از کتاب‌های مذهبی اصلی یهودیان، را «اشاعه‌دهنده مواد مخدر» و «مکیدن خون مردم» دانست.

در بیانیه استادان ایران که روز یکشنبه، ۱۱ تیرماه، در وب‌سایت خبری «جرس» انتشار یافته است، با اشاره به این اظهارات آمده‌ که «این بیانات بی‌بیّنه و تعصب‌آلود مبتنی بر تاثیر آموزه‌های کتاب تلمود یهودیان در قاچاق مواد مخدر و نسل‌کشی از لحاظ توافق با واقعیت‌های اجتماعی و تاریخی باطل، از نظر اخلاقی ورشکسته، و از نظر سیاسی مغایر با منافع ملت و دولت ایران می‌باشد.»

این بیانیه می‌افزاید: «اسباب شرمساری است که توهم توطئه چنین در اذهان ساده‌لوح رهبران سیاسی کشور ریشه دوانیده‌است. مایه تاسف است که این دولتمردان مسئولیت‌های خود در قبال مردم ایران را نادیده گرفته با این گونه نطق‌های جاهلانه جاده‌صاف‌کن تحریم‌های ضد مردمی و حمله نظامی می‌گردند».

در بخش پایانی این بیانیه که به امضای اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، نیز رسیده، آمده‌ است: «مردم ایران که سه سال قبل ندای خود علیه تقلب انتخاباتی گسترده حکام را به گوش جهانیان رسانیده‌اند عمال دولت فعلی را به عنوان نمایندگان خود در صحنه بین‌المللی به رسمیت نمی‌شناسند».

محسن کدیور، نادر هاشمی، علی میرسپاسی، حمید دباشی، احمد صدری، و منصور معدل دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

محمدرضا رحیمی روز ششم تیرماه در کنفرانس مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در تهران گفته بود: «توسعه و گسترش مواد مخدر ریشه در آموزه‌های غلط کتاب تلمود مربوط به صهیونیست‌ها است که در این کتاب‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه خون مردم را بمکند و چگونه غیر یهود را نابود کنند و چگونه یک جنین در بطن یک مادر یهود پرورش داده شود».

وی در ادامه سخنان خود، همه «اتفاقات روسیه» و «تحرکات کارگری» را «ناشی از اقدامات یهود و سردمداران آنها» دانسته و یهودیان را متهم کرد که «پشت صحنه همه خونریزی‌ها» هستند.

معاون اول رییس‌جمهوری ایران یهودیان را متهم کرد که منابع و ثروت فرهنگی کشورها را «غارت می‌کنند»، کاری می‌کنند که «هیچ پسر و دختری خود را فرزندان والدین شان ندانند» و «زدودن آرامش و امنیت و از بین بردن آرامش هدف اصلی آنهاست.»

وی در ادامه گفته بود: «یک محقق آمریکایی می‌گوید یک پزشک زنان و زایمان یهود برای کاهش نسل سرخپوستان هشت هزار نفر از آنها را عقیم کرده‌ است و همه این مباحث در آموزه‌های تلمود است.»

محمدرضا رحیمی «صهیونیست‌ها» را «پشت همه ماجراهای مواد مخدر» قلمداد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران حاضر است هزینه این تحقیق را بپردازد تا همه کشورها بدانند که صهیونیسم عامل اصلی مواد مخدر در جهان است».

متن سخنان معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه- ۶ تیر- در سایت خبرگزاری ایسنا منتشر شد اما این خبر کمی بعد از روی این سایت حذف شد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده‌است که به دنبال اظهارات ششم تیرماه آقای رحیمی، شماری از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در این کنفرانس از سخنان وی «شوکه» شده‌اند.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در این کنفرانس گفته‌است: «این سخنرانی به طور قطع، یکی از بدترین سخنرانی‌هایی بود که در زندگی‌ام شنیده‌ام. پس از آن با خودم فکر کردم چرا ما از همکاری با یک چنین انسان‌هایی حمایت می‌کنیم؟»

اسرائیل نیز اظهارات معاون اول محمود احمدی‌نژاد را محکوم کرده و دبیرکل سازمان ملل نیز از سخنان او انتقاد کرده‌است.

سخنگوی سازمان ملل، روز ۷ تیرماه، گفت که بان گی‌مون، «بارها از مقام‌های ایران خواسته‌است تا از بیان این دست اظهارات ضد یهود خودداری کنند و این بار نیز در واکنش به اظهارات آقای رحیمی همین درخواست را مطرح می‌کند.»

پیش از محمدرضا رحیمی، محمود احمدی‌نژاد نیز به طور مکرر هولوکاست، نسل‌کشی يهوديان در دوران آلمان هيتلری، را از دروغ‌های بزرگ توصيف کرده و حمله‌های لفظی شدیدی را نسبت به موجودیت کشور اسرائیل بیان کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG