لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

اسرائيل يک هواپيمای بدون سرنشين را سرنگون کرد


نيروی هوايی اسرائيل روز شنبه پانزدهم مهر از ساقط کردن يک فروند هواپيمای کوچک بدون سرنشين که آن را «تجسسی» ناميده است، خبر داد.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائيل، اين پهپاد («پرنده هدايت پذير از راه دور») از زمانی که وارد حريم هوايی اسرائيل شد، مورد تعقيب جنگنده های اين کشور قرار گرفت و زمانی که پس از عبور از آسمان صحرای «نگب» به فراز منطقه کشاورزی «ياعار ياتير» در کوهپايه های شهر حبرون يا الخليل در کرانه باختری و در شمال «نگب» رسيد، جنگنده های اسرائيلی آن را سرنگون کردند.

جنگنده هايی که به سوی انهدام پهپاد به پرواز درآمدند از پايگاه مهم هوايی «رامون» در جنوب کشور مأموريت گرفتند.

دفتر سخنگوی ارتش اسرائيل فيلم رسمی ۱۴ ثانيه ای از لحظات انهدام پهپاد را در اختيار رسانه های داخلی و خارجی گذاشت.

مسيری که اين پهپاد از لحظه ورود به حريم اسرائيل تا انهدام طی کرده بود، اگر بروی زمين اندازه گيری شود، معادل يکصد کيلومتر بوده است.

ارتش اسرائيل می گويد که بقايای اين پهپاد از سوی ارتش مورد بررسی قرار گرفته است تا معلوم شود که چه عوامل يا کشوری می تواند آن را به سوی آسمان اسرائيل فرستاده باشد.

سخنگوی ارتش اسرائيل تأييد کرده است که اين پهپاد مأموريت شناسايی و تجسسی داشته و مواد انفجاری حمل نمی کرده است.

در حالی که اين احتمال مطرح است که سازمان حزب الله لبنان از قدرت فرستادن چنين شيئی پروازی تجسسی به اسرائيل برخوردار باشد، برخی رسانه های اسرائيل ارسال اين پهپاد را به جمهوری اسلامی ايران نسبت داده اند.

اين رخداد در زمانی که تنش سياسی ميان اسرائيل و ايران بر سر پرونده هسته ای ايران شدت گرفته است، مورد توجه بسيار قرار گرفته است.

وبسايت «وای.نت»، تارنمای خبری- تحليلی روزنامه يديعوت آخرونوت، شامگاه شنبه نوشته است که فرستادن اين پهپاد «تلاشی از سوی جمهوری اسلامی ايران برای آزمودن ميزان آمادگی اسرائيل» است، که به ادعای اين تارنما، سازمان حزب الله لبنان آن را به نيابت از سوی ايران انجام داده است.

«وای.نت» اين ادعا را نيز مطرح کرده است که نه تنها نيروهای ايرانی خود در عملی کردن اين تعرض هوايی به حريم اسرائيل نقش مستقيم داشته باشند، بلکه اين پهپاد را نيز از ساخته های صنايع هوايی جمهوری اسلامی ايران معرفی کرده است.

اين تارنما می گويد که ارسال چنين اشياء پرنده ای در چنين مسافتی نيازمند تجهيزات پيشرفته ای است که تا کنون حزب الله فاقد آن بوده است و لذا اين احتمال را که ايران خود در آن نقش دارد، تقويت می کند.

ايران چند ماه پيش اعلام کرد که در پيشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که يک هواپيمای فوق تجسسی آمريکايی از نوع آر.کيو را که در آسمان کشوری بيگانه در همجواری شرق ايران در پرواز بود، در خاک ايران فرود آورد. آمريکا با تأييد اين خبر، از طريق پيام باراک اوباما رييس جمهوری، از ايران خواستار باز پس گيری اين هواپيمای فوق پيشرفته شد.

حزب الله در سالهای پيش از نبرد ۳۳ روزه، چند مورد ناکام از فرستادن اشياء پروازی به حريم هوايی اسرائيل داشت اما همه آنها بدون تجهيزات پيشرفته ردگيری و هدايت بود و از زمان نبرد ۳۳ روزه شش سال پيش، از هر گونه تعرضی به اسرائيل خودداری کرده است.

يک مقام نظامی اسرائيل به راديوی سراسری اين کشور گفته است، در هرحال، اين احتمال که حماس عامل اين اقدام باشد، صفر است هر چند که پهپاد از طريق غزه به آسمان اسرائيل رخنه کرده بود؛ اين شيئی پرنده از آسمان دريای مديترانه و از فراز خاک باريکه غزه که هم مرز با آبهای اين دريا است، به سوی اسرائيل فرستاده شد.

کارشناسان اطلاعاتی اسرائيل گفته اند که پهپاد تجسسی با مأموريت گردآوری اطلاعات از جنوب اسرائيل، به حريم هوايی اين منطقه فرستاده شده بود.

کارشناسان نظامی می گويند که هدف قرار دادن و شکار پهپادی که سرعت بسيار کمی دارد، در حريم هوايی کشوری بسيار کوچک مانند اسرائيل، برای جنگنده های سريع السير، امری بسيار دشوار است و لذا ايجاد چنين چالشی، برای دشمنان اين کشور، يک جذبه نظامی مناسب محسوب می شود.

رسانه های اسرائيل خبر دادند که ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش از نخستين لحظات ماجرا، در جريان آن بوده است.

از سوی ديگر، برخی از رسانه های لبنانی که همسو با حزب الله لبنان هستند، روايت کاملاً متفاوتی از رخداد صورت گرفته روز شنبه در اسرائيل را منتشر کرده اند.

روزنامه «الديار» در لبنان اين ادعا را مطرح کرده است که دو جنگنده اسرائيلی روز شنبه يک فروند هواپيمای مسافربری لبنانی را ربوده و آن را به زور به سوی اسرائيل هدايت کردند.

اين ادعای روزنامه «الديار» از سوی هيچ مقام رسمی و نظامی لبنان تأييد نشده است.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل شامگاه شنبه اقدام نيروی هوايی اسرائيل را در انهدام پهپاد ناشناس مورد ستايش قرار داد و در بيانيه ای گفت «دفاع ما از مرزها و حريم هوايی و دريايی کشورمان ادامه دارد تا امنيت شهروندان را تأمين کنيم».

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز گفت «ورود اين شيئی پروازی به حريم اسرائيل، يک اقدام بسيار وخيم بوده است و اسرائيل نشان دادن واکنش لازم را بررسی می کند».

در همين حال، دولت اسرائيل گفته است که واکنشی متناسب نشان می دهد تا از مبدل شدن اين رخداد به يک بحران منطقه ای، جلوگيری شود.

برخی از مقامات اسرائيل از مدت ها پيش اين احتمال را مطرح کرده اند که حزب الله يا ساير گروههای منطقه ای همسو با جمهوری اسلامی ايران بخواهند با پيشدستی کردن، به اقدامی دست بزنند که تحريک اسرائيل تا حد ورود به يک کارزار نظامی با اين گروهها باشد و در نهايت، به ورود ايران به اين کارزار منجر گردد.

حريم هوايی اسرائيل در روزی نقض شد که با سالروز جنگ يوم کيپور يا «نبرد تموز» سال ۱۹۷۳ مصادف بود؛ در آن سال، دو کشور عربی مصر و سوريه همزمان به اسرائيل که در روزه بزرگ «يوم کيپور» بود حمله بردند اما اسرائيل ضربات نظامی جدی به اين دو کشور وارد کرد .
XS
SM
MD
LG