لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

کره شمالی: وضع تحریم های جدید به معنای اعلام جنگ است


مرزبانان کره جنوبی در کنار مرز دو کره
مرزبانان کره جنوبی در کنار مرز دو کره
به دنبال تمدید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی در واکنش به تصمیم این کشور برای پیشبرد فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود، پیونگ ‌یانگ تهدید کرد که در صورت همراهی سئول با تحریم‌های جدید شورای امنیت، به کره جنوبی حمله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «کمیته الحاق صلح‌آمیز کره» که از سوی پیونگ یانگ برای مراوده با سئول تشکیل شده است، روز جمعه، ششم بهمن‌ماه، اعلام کرد که در صورت همراهی کره جنوبی با تحریم‌های سازمان ملل، «مقابله فیزیکی شدیدی» علیه این کشور صورت خواهد داد.

کره شمالی وضع تحریم‌های جدید را به معنای «اعلام جنگ» علیه خود دانست.

شورای امنیت سازمان ملل سوم بهمن‌ماه، متفقا با صدور قطعنامه‌‌ای ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اواخر سال ۲۰۱۲ کره شمالی، تحریم‌ها علیه این کشور را تمدید کرد.

ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای این شورای در نظر داشت که برای محکوم کردن کره شمالی، دور جدیدی از تحریم‌ها از سوی شورای امنیت علیه این کشور تصویب شود، اما این درخواست از سوی چین، دیگر عضو این شورا رد شد.

به دنبال تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت، عالی‌ترين نهاد نظامی کره شمالی پنجم بهمن‌ماه اعلام کرد که اين کشور در واکنش به مجازات‌های مصوب سازمان ملل متحد به زودی يک آزمايش هسته‌ای انجام خواهد داد. کمیسیون دفاع ملی کره شمالی همچنین افزود که تصميم گرفته است موشک‌های دوربرد خود را علاوه بر حمل ماهواره، برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای با هدف نشانه رفتن خاک آمريکا تجهيز کند.

ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از اظهارات کره شمالی، پنجم بهمن‌ماه دو مقام بانکی کره شمالی و یک شرکت بازرگانی هنگ کنگ را به اتهام حمایت از تلاش‌های پیونگ یانگ برای «تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی» تحریم کرد.

کره جنوبی اعلام کرده است که همراهی با ایالات متحده در تحریم کره شمالی را مورد بررسی قرار خواهد داد و افزود که در حال حاضر تمرکز این کشور بر همراهی با قطعنامه شورای امنیت متمرکز است.

کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ آزمايش‌های هسته‌ای مخفيانه‌ای انجام داد که هر دو مورد آن درست چند هفته پس از تصويب قطعنامه‌های شورای امنيت در محکوم کردن برنامه‌های موشکی آن کشور و تشديد تحريم‌ها صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG