لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

سعید مرتضوی بازداشت شد


پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران شامگاه دوشنبه از بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از منابعی که از آنها نامی نبرده گزارش داد که سعید مرتضوی هنگام خروج از محل کار خود بازداشت شده و معاون دادستان هم در هنگام بازداشت در محل بوده است. این خبرگزاری همچنین از انتقال سعید مرتضوی به زندان اوین خبر داده است.

بازداشت مرتضوی در حالی است که تنها یک روز پیش از آن، صحن علی مجلس صحنه رویارویی سنگین قوه مجریه و قوه مقننه بود. جدالی که سعید مرتضوی نقطه آغاز آن بود.
دولتی‌ها با رئیس خود، محمود احمدی‌نژاد، به مجلس آمدند و در نهایت یک وزیر خود را از دست دادند. با این حال محمود احمدی‌نژاد، از فرصت دفاع از وزیر خود، برای حمله به مجلس و در راس آن علی لاریجانی بهره برد.

رئیس دولت یک فیلم که وسیله دوربین مخفی ضبط شده بود، در صحن علنی به نمایش گذاشت و خودش متن منتسب به طرفین مکالمه یعنی سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رئیس مجلس) را خواند.

در این متن فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی درخواست می‌کند که توصیه‌هایی بکند تا به وی سمت مشاوره اقتصادی بدهند و در عوض مرتضوی از وساطت فاضل میان او و روسای قوای مقننه و قضاییه بهره‌مند شود.

محمود احمدی‌نژاد در نطق خود خانواده لاریجانی را به طور تلویحی به مانع‌تراشی برای دولت متهم کرد و فیلم مذکور را گواهی بر آن گرفت. وی نمایندگان را بی‌خبر از پشت پرده و فشارها دانست.

علی لاریجانی نیز در مقام پاسخ، رئیس جمهور را به بی‌اخلاقی و رفتار مافیایی متهم کرد. رئیس مجلس همچنین گفت که ساعت هفت صبح محمود احمدی‌نژاد معاون خود را فرستاده بود و تهدید کرد اگر استیضاح متوقف نشود فیلمی در مجلس به نمایش گذاشته خواهد شد.

فاضل لاریجانی هم روایتی دیگر از ملاقات خود با سعید مرتضوی مطرح کرد و گفت از سعید مرتضوی و محمود احمدی‌‌نژاد شکایت می‌کند.

پس از آنکه با شکایت شماری نمایندگان و رای دیوان عدالت اداری، حکم سعید مرتضوی بر صندوق تامین اجتماعی، یکی از بزرگترین مجموعه‌های مالی و اقتصادی ایران ملغی اعلام شد، دولت با تغییر اساسنامه، این «صندوق» را به «سازمان» تبدیل کرد و آن را از زیرمجموعه وزارت کار به زیر نظر معاونت ریاست جمهوری برد؛ دولت در عین حال مرتضوی را در سازمان تامین اجتماعی ابقا کرد که به استیضاح و برکناری وزیر کار انجامید.

سعید مرتضوی یکی از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک است و پیشتر از قضاوت تعلیق شده بود.
XS
SM
MD
LG