لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

بریتیش ‌پترولیوم: ايران دارای بزرگترين ذخاير گازی جهان است


پارس جنوبی
پارس جنوبی
شرکت نفت و گاز بریتيش پتروليوم، بی پی، روز چهارشنبه، ۲۲ خردادماه، با انتشار گزارش سالانه خود اعلام کرد که بر اساس برآوردهای این شرکت، ایران هم اکنون بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.

این گزارش ذخایر گازی ایران را ۳۳٫۶ تريليون متر مکعب عنوان کرده است. این رقم ۱۸ درصد از کل ذخاير گازی جهان را که ۱۸۷٫۳ تریلیون متر مکعب تخمین زده شده است، شامل می‌شود.

البته این ارزیابی ۴۵ صفحه‌ای که وضعیت منابع حامل‌های انرژی در سال ۲۰۱۲ را بررسی کرده است، می‌گوید که قرار گرفتن ایران در صدر لیست دارندگان ذخایر گازی جهان به این معنا نیست که ذخایر گازی ایران در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته، بلکه حجم ذخایر گازی روسيه در ارزیابی جدید بسیار کمتر از ارزیابی‌های گذشته بوده است.

شرکت بی پی در گزارش سال گذشته خود ذخایر گازی روسیه را ۴۴٫۶ تریلیون متر مکعب برآورد کرده بود، اما در ارزیابی جدید خود به این نتیجه رسیده است که این کشور تنها ۳۲٫۹ تريليون متر مکعب ذخایر گازی دارد که کمتر از ذخایر گازی ایران است.

قطر، شریک گازی ایران در پارس جنوبی با ۲۵٫۱ تريليون متر مکعب، سومين دارنده بزرگ گاز در جهان است.

شرکت بی پی در گزارش سال گذشته خود کل ذخایر گازی جهان را ۲۰۸٫۴ تریلیون متر مکعب پیش بینی کرده بود، که در گزارش جدید این رقم ۱۰ درصد کاهش یافته است.

این گزارش می گوید که ذخایر کنونی گاز به شرط ادامه حجم تولید گاز در سطح سال ۲۰۱۲، یعنی حدود سه تریلیون و ۳۶۴ میلیارد متر مکعب، تنها کفاف ۵۶ سال آینده را خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است که ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۶۰٫۵ ميليارد مترمکعب توليد گاز طبيعی و ۱۵۶ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشته است.

توليد گاز در ايران در سال گذشته ميلادی نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۵٫۱ درصد و مصرف گاز در همين بازه زمانی حدود ۱٫۵ درصد افزايش نشان می‌دهد.

شرکت بی پی، همچنین ذخاير تثبيت شده نفت ايران را ۱۵۷ ميليارد بشکه عنوان کرده است که نسبت به سال گذشته ۹٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ظرفیت پالایشگاهی ایران نیز با ۱٫۷ درصد افزایش در سال ۲۰۱۲ به رقم یک میلیون و ۸۹۲ هزار بشکه در روز رسیده است.
XS
SM
MD
LG