لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

صالحی: تیم هسته‌ای ایران تمایل زیادی برای توافق دارد


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران
علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران
علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه ۲۵ شهریور در وين تاکيد کرد که تهران آماده است تا همکاری خود را با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گسترش دهد و گفت که به حل موضوع هسته‌ای ايران خوشبين است.

آقای صالحی که در حاشيه پنجاه و هفتمين نشست سالانه کشورهای عضو آژانس با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «من با پيام رييس‌جمهوری جديد برای تقويت و گسترش همکاری فعلی‌مان با آژانس و با هدف پايان دادن به موضوع موسوم به پرونده هسته‌ای ايران به اينجا آمده‌ام».

وی گفت که نسبت به نشست آينده گروه پنج به علاوه يک «خوشبين» است و افزود که «طرفين بايد با حسن نيت و برای حل و فصل مسائل باقيمانده بر پايه رهيافت برد- برد در مذاکرات شرکت کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفته که او، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و حسن روحانی «تمايل زيادی» دارند تا يک توافق حاصل شود.

آقای صالحی تصريح کرد: به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری ايران در انتخابات خرداد ماه و انتصاب‌های او در تيم هسته‌ای جمهوری اسلامی، «گروهی با ديدگاهی واحد» شکل گرفته است که اگر طرف‌های ديگر همراهی کنند، «برای حل و فصل مسائل قدم بر خواهند داشت».

ايران و گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان در چند سال گذشته بارها با هم مذاکره کرده‌اند تا درباره رفع نگرانی‌های بين‌المللی درباره ماهيت برنامه هسته‌ای ايران به توافقی دست يابند.

کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت اتمی خود که آن را صلح‌آميز می‌داند به دنبال دستيابی به دانش ساخت سلاح هسته‌ای باشد. اين در حالی است که تهران هدف از اين برنامه را توليد برق می‌داند.

مذاکرات ايران و پنج به علاوه يک که آخرين دور آن فروردین ماه سال جاری در آلماتی قزاقستان برگزار شد، تا مشخص شدن نتيجه انتخابات يازدهم رياست جمهوری ايران مسکوت ماند. به رغم گذشت دو ماه از اعلام نتيجه اين انتخابات هنوز تاريخ مشخصی برای مذاکرات جديد تعيين نشده است.

قرار است محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، هفته آينده در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک با کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديدار و درباره برنامه هسته‌ای تهران و آغاز دور تازه مذاکرات گفت‌وگو کند.

به دنبال انتخاب حسن روحانی و اظهارات وی مبنی بر شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران، ديپلمات‌های غربی از تغيير لحن تهران استقبال کرده‌ ولی گفته‌اند که ایران بایددر عمل نشان دهد که به دنبال حل و فصل برنامه هسته‌ای خود است.

آقای صالحی در مصاحبه روز دوشنبه خود بار ديگر تاکيد کرد که ايران بر سر حقوق خود در زمينه استفاده از انرژی صلح آميز هسته‌ای «مصالحه» نخواهد کرد.

هفته گذشته، نماينده آمريکا در آژانس نسبت به پيشرفت‌های هسته‌ای ايران ابراز نگرانی کرده و آن را «تحريک‌آميز» خوانده بود.

ايران و آژانس نيز جدا از مذاکرات گروه پنج به علاوه يک، از ابتدای سال ۲۰۱۲ برای راستی‌آزمايی فعاليت‌های هسته‌ای تهران ده دور گفت‌وگو کرده‌اند که نتيجه‌ای در بر نداشته است.

نمايندگان دو طرف قرار است روز ۲۷ سپتامبر بار ديگر در وين با هم مذاکره کنند تا درباره ابهامات مربوط به برنامه اتمی ايران از جمله آنچه که فعاليت‌های نظامی- هسته‌ای در پادگان پارچين در نزديکی تهران عنوان شده است، گفت‌وگو کنند.
XS
SM
MD
LG