لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

وزیر خزانه‌داری آمریکا: صحبت از کاهش تحریم‌های ایران هنوز زود است


«جک لو»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده.
«جک لو»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده.
«جک لو»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، روز یک‌شنبه ۲۸ مهر با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی گفت که هنوز برای صحبت در مورد کاستن از فشارها و تحریم‌ها علیه ایران زود است.

«جک لو» این مطلب را در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی گفت و در این برنامه که روز یک‌شنبه پخش شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز شرکت داشت.

آقای لو که وزارتخانه‌اش مسئولیت اِعمال تحریم‌ها بر ایران را برعهده دارد در این برنامه افزود: «حرف من این است که باید ببینیم ایرانی‌ها دارند گام‌هایی در جهت دور شدن از پتانسیل دستیابی به سلاح اتمی برمی‌دارند.»

وی تأکید کرد: «باید در این خصوص شواهد واقعی و ملموسی را ببینیم و تا زمانی که چنین تحولاتی را از سوی ایران نبینیم تحرکی نیز در زمینه تحریم‌ها نخواهیم داشت.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: «تحریم‌ها وضع شدند تا دیدگاه حکومت ایران نسبت به گزینه‌هایی که دارد را تغییر دهد و از طریق فشار اقتصادی باعث شود تا آنها بر سر میز بیایند و برنامه هسته‌ای‌شان را تغییر دهند.»

وی در ادامه گفت: «به نظر من تحریم‌ها مؤثر واقع شده و برای همین هم هست که گفت‌وگوها از سر گرفته شده‌است، اما باید ببینیم که آنها واقعاً در عمل چه می‌کنند. باید بازگشت در روند گسترش برنامه هسته‌ای آنها را ببینیم و می‌توانم بگویم وقتی که زمانش فرابرسد و وقتی که آن تحولات صورت بگیرد، هرگونه تغییری هم باید به تناسب با آن انجام بشود. اما در حال حاضر برای صحبت از هر تغییری زود است.»

به گزارش روزنامه «جروزالم پست» بنیامین نتانیاهو نیز در همین برنامه تأکید کرد که «اگر ایالات متحده در قبال توافقاتی با ایران از شدت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بکاهد، بقیه کشورها نیز همین راه را می‌روند و تهران برنامه هسته‌ای خودش را حفظ خواهد کرد.»

وی افزود: «کشورهای زیادی هستند که منتظر یک نشانه، تنها یک نشانه، هستند تا از شر تحریم‌ها علیه خودشان خلاص شوند.»

آقای نتانیاهو بار دیگر با ابراز بی‌اعتمادی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران گفت که «۱۷ برنامه دیگر هسته‌ای ازجمله برنامه‌های هسته‌ای کانادا و مکزیک، هست که سانتریفیوژ یا رآکتور پلوتونیوم آب سنگین ندارند» و ابراز تعجب کرد که اگر برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز است چرا جمهوری اسلامی بر داشتن این جنبه‌ها از برنامه هسته‌ای پافشاری دارد.

همزمان با سفر یک هیات اسرائیلی به واشینگتن برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مذاکره هسته‌ای با ایران، بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه در نشستی با کابینه خود نیز گفت که فشارهای جهانی بر ایران باید هم‌چنان ادامه یافته و حتی افزایش یابد.

در واکنش به این اظهارات بنیامین نتانیاهو، در همان روز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، دولت اسرائیل را متهم به «مانع‌تراشی» بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو کرده و گفت: «مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ و رسیدن به توافق در این زمینه دشمنانی دارد که در صدر آن‌ها رژیم صهیونیستی است.»

وی هم‌چنین درباره عدم انتشار جزئیات مذاکرات ژنو گفت که اسرائیل «به هیچ عنوان خواستار به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیست. از این رو نباید جزئیات این مذاکرات منتشر شود.»

ایران و ۱+۵ مذاکرات دو روزه‌ای را در ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس پشت سر گذاشته و قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو برگزار شود.

در این مذاکرات طرفین خواستار رسیدن به توافقی برای رفع تحریم‌ها و در عین حال رفع نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هستند. نگرانی قدرت‌های غربی معطوف به وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است؛ امری که ایران آن را رد کرده و نگرانی در این مورد را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG