لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

رویترز: تدارک تحریم دوباره ایران پشت درهای بسته سنای آمریکا


سناتور دموکرات رابرت منندز
سناتور دموکرات رابرت منندز
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، هشتم آبان‌ماه، در گزارشی از تدارک تحریم دوباره نفت ایران «پشت درهای بسته سنای» آمریکا در قالب لایحه‌ای تازه علیه فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی خبر داد.

رویترز گزارش می‌دهد که خبر این لایحه را رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، روز دوشنبه گذشته در نیویورک در جلسه‌ای با اعضای ایپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، مطرح کرده است.

هدف این لایحه تحریمی تازه کاهش صادرات نفت ایران تا حد ۵۰۰ هزار بشکه در روز در عرض یک سال پس از تبدیل آن به قانون عنوان شده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که تنها چهار روز پیش خبر رسید که دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته است تا تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنا را به تأخیر بیندازد.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، که روز جمعه، سوم آبان، با بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت‌وگو داشت در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت اوباما می‌کوشد تصویب تحریم‌های جدید در سنا را به تأخیر بیندازد؟» گفت که دولت اوباما در این زمینه با مجلس نمایندگان و سنا رایزنی‌هایی داشته‌ است.

وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که الان زمانی است که باید برای تصویب تحریم‌ها دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد.»

با این حال سناتور رابرت منندز چندان با این نظر همراه نیست، آن چنان که در دیدار با اعضای گروه بانفوذ ایپک در نیویورک چنین اظهار نظر کرده است که ابتدا ایران باید «فعالیت اتمی خود را متوقف و برنامه اتمی‌اش را جمع کند» تا آن گاه تحریم‌ها لغو شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سناتور منندز می‌گوید که «الان زمان کاهش تحریم‌ها نیست»، و این دقیقا نظر نخست وزیر اسرائیل است که از زمان سفر حسن روحانی به مقر سازمان ملل در نیویورک و آغاز باز شدن یخ روابط ایران و آمریکا بارها تاکید کرده است که تحریم‌ها باید در جای خود باقی بماند.

از اوایل سال ۲۰۱۲ تاکنون، در اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده است، کاهشی که میلیاردها دلار ضرر برای تهران داشته است.

به گفته سناتور منندز در نیویورک، در صورت تصویب این بسته تحریمی جدید علیه صادرات نفت ایران، از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواسته خواهد شد که باز هم از میزان خرید خود از ایران در قالب نفت خام و دیگر محصولات نفتی بکاهند.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی از آن جهت وضع شده است که قدرت‌های غربی و اسرائیل بیم آن را دارند که سران جمهوری اسلامی در پی تسلیحات اتمی‌اند، اتهامی که همواره از سوی تهران رد شده است.
XS
SM
MD
LG