لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

ایران: گام اول توافق ژنو ۳۰ دی برداشته می‌شود


عباس عراقچی
عباس عراقچی
عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران گفته است که بر اساس توافق صورت گرفته اجرای برنامه اقدام مشترک از ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران يک‌شنبه شب ۲۲ دیماه در يک نشست خبری گفته است: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غير از چند مورد خاص که درباره آن‌ها هم مذاکراتی در ژنو داشته‌ايم، به راه‌حل‌هايی رسيديم و راه‌حل‌ها به پايتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شديم شش کشور با راه‌حل‌های پيشنهادی موافقت کردند و اين راه‌حل‌ها در ايران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقت‌شان را اعلام کردند و اين موافقت در تماسی اعلام شد.

معاون وزیر ایران همچنین اضافه کرده است:«براساس گام اول ايران و ۱+۵ هرکدام تعهداتی را قبول کردند. همه اين تعهدات در يک روز شروع به اجرا شدن می‌کند. همه تحريم‌هايی که آن‌ها قرار است تعليق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از ۲۰ ژانويه تعليق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعليق ۲۰ درصد انجام دهيم و اقداماتی که قبول کرديم انجام نشود و جلوتر نرود، از روز ۲۰ ژانويه اجرايی خواهد شد.»

عباس عراقچی تصریح کرده است:«به جز يک مورد از هر دو طرف و آن يک مورد هم از سوی آن‌ها مربوط می‌شود به پرداخت ۴.۲ ميليارد دلار از دارايی‌های ايران در خارج از کشور و آزاد شدن آن‌ها و از سوی ما تبديل مواد غنی‌ شده ۲۰ درصد به اکسيد يا رقيق‌سازی آن. اين کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آن‌ها در يک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت که در شش نوبت اين کار انجام می‌شود. نوبت‌هايی که ممکن است کم و زياد هم بشود.»

وی همچنین گفته که قرار است آزادسازی جهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارايی‌های بلوکه شده ايران در ۸ نوبت انجام شود.

مذاکره کننده ارشد ایران درخصوص رقیق کردن اوارنیوم ۲۰ درصدی گفته است: از طرف ما هم کار اکسيد کردن نيمی از مواد ۲۰ درصد در شش‌ماه انجام خواهد شد. ما ۱۹۶ کيلو اورانيوم‌مان را نيمی‌اش را در شش ماه اکسيد می‌کنيم و نيم ديگر آن نيز در شش ماه بعد اکسيد می‌کنيم. اين کار به دلايل فنی به اين صورت انجام می‌شود.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه ، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق، ايران پذيرفت تا طی شش ماه بخشی از فعاليت های هسته ای خود را تعليق يا متوقف کند و در مقابل کشور های ۱+۵ نيز در اين مدت شش ماه تحريم جديدی را عليه ايران اعمال نکنند و برخی تحريم ها را کاهش دهند.

ايران و گروه ۱+۵ مذاکرات فنی خود را برای اجرای اين توافقنامه از همان زمان آغاز کردند. آخرين دور مذاکرات فنی در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته درژنو برگزار شد.

در این مذاکرات همچنین ، عباس عراقچی ، هلگا اشميد معاون کاترين اشتون، وندی شرمن، همتای آمريکايی عراقچی نشست سه‌جانبه داشتند و نماينده ايران و آمريکا نيز جداگانه با يکديگر مذاکره کردند.
XS
SM
MD
LG