لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

اسرائیل مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را به حال تعلیق در آورد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشورش در واکنش به برنامه تشکیل دولت متحد حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین، مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این اطلاعیه آمده است که بنابر تصمیم کابینه اسراییل، دولت این کشور نمی‌تواند با دولتی که حماس بخشی از آن است، وارد گفت‌وگو شود.

این اطلاعیه، حماس را گروهی تروریست خوانده که برای نابودی اسراییل تلاش می‌کند.

حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین روز چهارشنبه در شهر غزه توافقی را امضا کردند که بر اساس آن قرار است طی پنج هفته، دولتی متشکل از افراد مستقل به ریاست محمود عباس تشکیل شود و شش ماه بعد نیز انتخابات برگزار شود.

سایت روزنامه یدیعوت آخرنوت روز پنجشنبه به نقل از یک مسئول اسرائیل نوشته که این کشور «درباره اعمال تحریم به فلسطینی‌ها هشدار داده بود و اکنون این هشدار خود را عملی خواهیم کرد.»

این مسئول اسرائیلی افزوده است: «پس از آنکه (فلسطینی‌ها) اعلام کردند که تشکیلات واحدی خواهند بود، دیگر نمی‌توان با آن‌ها مذاکرات سیاسی برگزار کرد، ابومازن (محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی) پا را از حد معمول خود فراتر گذاشت و دیگر تماس‌های سیاسی با فلسطینی‌ها وجود نخواهد داشت».

این مسئول اسرائیلی به هماهنگی‌های امنیتی میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، اشاره‌ای نکرده است.

این گزارش می‌افزاید که اسرائیل حمله‌ای تبلیغاتی علیه منافع ملی فلسطینی‌ها آغاز خواهد کرد و با انتشار بیانیه‌هایی در رسانه‌های جهان، شخص محمود عباس را مورد حملات خود قرار خواهد داد.

بنا بر این گزارش، در این بیانیه‌ها با هدف متقاعد کردن جامعه جهانی به اینکه محمود عباس «شریک صلح» نیست، درباره «ارتباط ابو مازن با اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده» مطالبی منتشر خواهد شد.

در این هفت سال، حاکمیت سرزمین‌های فلسطینی به دو بخش تقسیم می‌شد؛ کرانه باختری که آن را تشکیلات خودگردان فلسطینی اداره می‌کرد و نوار غزه که تحت کنترل حماس بود. حماس تا کنون توافقنامه‌های صلح با اسرائیل را نپذیرفته است.

نخستین واکنش اسرائیل به اعلام آشتی میان فلسطینی‌ها، لغو جلسه با مذاکره کنندگان صلح فلسطینی بود که قرار بود عصر چهارشنبه برگزار شود.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود هم به خبرگزاری رویترز گفته است چنانچه تشکیلات خودگردان فلسطینی، دولتی با مشارکت گروه حماس تشکیل دهد، ایالات متحده در کمک‌های خود به فلسطینی‌ها، تجدید نظر می‌کند.
XS
SM
MD
LG