لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

جدایی‌طلبان اوکراین آتش‌بس یک‌جانبه کی‌یف را نقض کردند


شورشیان در منطقه دونتسک اوکراین
شورشیان در منطقه دونتسک اوکراین
نیروهای مرزبانی اوکراین می‌گویند که شورشیان طرفدار روسیه با حمله به نیروهای حکومتی در منطقه شرق کشور، آتش‌بس یک‌جانبه کی‌یف را لغو کرده‌اند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به نیروهای این کشور در مرکز روسیه فرمان آماده‌باش برای نبرد داده‌است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۳۱ خرداد، از لغو آتش‌بس یک‌جانبه در اوکراین به دنبال حمله شورشیان جدایی‌طلب به نیروهای حکومتی خبر داده است.

این گزارش به نقل از نیروهای مرزبانی اوکراین بیان می‌کند که تنها چهار ساعت پس از صدور فرمان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، مبنی بر آتش‌بس یک‌جانبه، شورشیان با استفاده از تک‌تیراندازان و پرتاب خمپاره، پایگاهی نظامی را در منطقه دونتسک مورد یورش قرار دادند.

به گفته این منابع، سه سرباز اوکراینی در پی هجوم شورشیان مجروح شده‌اند.

با این حال آتش‌بس از سوی نیروهای دولتی همچنان برقرار است و تا روز ۶ تیر ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه با اعلام آتش‌بسی یک‌جانبه، برای هفت روز به شورشیان در شرق این کشور مهلت داد که سلاح‌های خود را زمین بگذارند یا از اوکراین خارج شوند.

این اقدام اما با انتقاد مسکو همراه بود چنانچه دولت روسیه اعلام کرد که این آتش‌بس در حکم «ضرب‌الاجلی» به شورشیان است و به هیچ وجه از آنها برای صلح و گفت‌وگو دعوت نمی‌کند.

در همین حال خبرگزاری‌های روسی از ابلاغ فرمان ولادیمیر پوتین به نیروهای نظامی روسیه خبر داده‌اند که تاکید می‌کند این نیروها در روسیه مرکزی، شامل منطقه ولگا و کوهستان اورال، به حالت آماده‌باش جنگی باشند.

به گزارشی خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرمان آقای پوتین شامل ۶۵ هزار نیروی نظامی روسیه می‌شود که باید تا شنبه هفته آینده در حالت آماده‌باش جنگی به‌سر ببرند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، این فرمان را به نیروهای روسیه ابلاغ کرده است.

ناتو هفته گذشته هشدار داده بود که روسیه افزایش نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین را از سر گرفته است جایی که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه هفته‌هاست مشغول جنگ با حکومت اوکراین هستند.

این درگیری‌ها تاکنون بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر تلفات داشته و به آوارگی بیش از ۳۴ هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG