لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

شکایت جمهوری اسلامی از احمد شهید به کمیسر سازمان ملل


محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی

مدیر حقوق بشری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۴ تیرماه، در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران را به غرض‌ورزی، جانب‌داری و رفتار غیرحرفه‌ای متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در نامه خود خطاب به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به موضع‌گیری «مغرضانه» احمد شهید اعتراض کرده است.

احمد شهید در خردادماه سال ۹۰ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران انتخاب شد، و از آن زمان تاکنون همواره هدف حمله رهبران جمهوری اسلامی بوده و هنوز به وی اجازه سفر به ایران را نداده‌اند.

آقای شهید از جمله در گزارشی که در پایان سال ۹۰ منتشر کرد، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که جمع‌ کرده، به نظر می‌رسد «الگوی خیره‌کننده‌ای از نقض حقوق اساسی تضمین شده در قوانین بین‌المللی» در ایران وجود دارد.

آقای لاریجانی که پیشتر نیز احمد شهید را «آدم بی‌ربط و بی‌تعهدی» خوانده در این نامه او را متهم کرده است که «کمترین معیارهای استقلال، بی‌طرفی و عدالت را رعایت نمی‌کند».

او در بخشی از این نامه می‌گوید که مسیری که احمد شهید در پیش گرفته «کاملا با مسئولیت وی به عنوان گزارشگر بی‌طرف، حرفه‌ای و مستقل در تناقض است».

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران که چندین بار هدف گزارش‌های منفی احمد شهید بوده، آقای شهید بیانیه‌های خود را «بر مبنای اغراض سیاسی» صادر کرده و وبلاگ شخصی خود را «به مکانی برای تبلیغات سیاسی» تبدیل کرده است.

محمدجواد لاریجانی در نامه خود به ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از او خواسته است که «در این فرایند مخرب و غیرسازنده» بازنگری کند.

آقای لاریجانی که پیشتر نیز احمد شهید را با صفات «نادان» و «مغرض» نیز توصیف کرده در نامه روز شنبه خود فعالان سیاسی و فرهنگی و حقوق بشری ایران را که مورد حمایت سازمان‌های مدافع حقوق بشر قرار گرفته‌اند «مجرمان، متخلفان و قانون‌شکنان» خوانده است.

آقای لاریجانی در خردادماه سال جاری نیز احمد شهید را «بی‌صلاحیت» و گزارش‌های او از وضعیت حقوق بشر در ایران را «بی‌اعتبار و تهاجمی» توصیف کرده بود.

نامه رسمی ایران به ناوی پیلای تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که خانم پیلای در بیانیه‌ای رسمی از طرفین مذاکرات اتمی جاری در شهر وین خواست که در این گفت‌وگوها مسئله حقوق بشر در ایران را نیز لحاظ کنند.

XS
SM
MD
LG