لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

افخم: ایران تابعیت دوگانه خبرنگاران بازداشت‌شده را نمی‌پذیرد


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۵ مرداد گفت که جمهوری اسلامی، تابعیت مضاعف خبرنگاران ایرانی-آمریکایی بازداشت شده در ایران را نمی‌پذیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر لزوم در اختیار قرار دادن خدمات کنسولی برای خبرنگاران آمریکایی بازداشت شده در ایران واکنش نشان داد.

مزضیه افخم اظهار داشت: «سخنان معاون کنسولی ما در این باره مبتنی بر قوانین جمهوری اسلامی ایران برای اتباع است و همانطور که وی اعلام کرده‌است ما تابعیت مضاعف را برای این افراد نمی‌پذیریم و تا امروز نیز قابل پذیرش نیست.»

وی افزود: «افرادی که بازداشت شده‌اند نیز مشمول این قوانین هستند در عین حال موضوع در حال پیگیری است اما اینکه جرم آنان چیست هنوز به طور رسمی و مستند، اطلاعاتی در اختیار نداریم.»

خانم افخم در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که «آیا اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را درباره این خبرنگاران بازداشتی دخالت در امور داخلی ما نمی‌دانید؟» اظهار داشت: «در بعد تابعیت مضاعف بله، زیرا ما تابعیت مضاعف نداریم این افراد ایرانی هستند اما آمریکایی‌ها موضوع این افراد را از بعد تابعیت مضاعف مطرح می‌کنند در حالی که ما این موضوع را از زوایه تابعیت ایرانی پیگیری کرده‌ایم.»

روزنامه واشینگتن پست روز دوم مرداد اعلام کرد که سه شهروند آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار ۳۸ ساله این روزنامه در ایران همراه با یگانه صالحی، همسرش، روز ۳۱ تیرماه بازداشت شدند.

خانم صالحی نیز روزنامه‌نگار بوده و برای روزنامه «نشنال» چاپ امارات متحده عربی کار می‌کند.

خبرنگارانی که برای رسانه‌های غربی کار می‌کنند طی سال‌های گذشته با سختی‌های زیادی برای گرفتن مجوز کار در ایران رو به رو بوده‌اند. با این حال، جیسون رضائیان توانسته بود که مجوز کار در ایران را به دست آورد و از سال ۲۰۱۲ برای واشینگتن پست کار می‌کرد.

وی از سال ۲۰۰۸ در تهران مستقر است و پیش از آن نیز برای سایر نشریات غربی از جمله سن‌فرانسیسکو کرانیکل گزارش تهیه می‌کرد.

«جرم» وی و همراهان بازداشت‌شده او هنوز اعلام نشده و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز سوم مرداد با تایید خبر بازداشت این افراد هیچ اشاره‌ای به اتهامات آنها نکرد.

بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای حبس این خبرنگاران در ایران را محکوم کرد.

جیسون رضائیان و یگانه صالحی که در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند.
جیسون رضائیان و یگانه صالحی که در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند.

این بیانیه می‌نویسد که کمپین یادشده «با محکوم کردن طرح اتهامات و افترائات سنگین علیه دو متهمی که هم اکنون بیش از دو هفته است بدون هیچ خبری از سوی مسئولین قوه قضائیه در یک خانه امن و در شرایط نامعلومی نگهداری می‌شوند، انتشار مطالبی در خصوص پرونده این متهم توسط رسانه‌های امنیتی را شاهد محکمی بر نفوذ دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی بر قوه قضائیه و قربانی شدن عدالت و حقوق متهمان در پرونده‌های سیاسی می‌داند و از قوه قضائیه می‌خواهد که سریعاً به این روند خاتمه دهد و با آزاد کردن متهمان، برای جبران خسارات مادی و معنوی که طی هفته‌های گذشته به این افراد و خانواده‌های آنان وارد شده اقدام کند.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است: «دستگیری جیسون رضائیان و یگانه صالحی، در حالی اتفاق می افتد که طی ماه های اخیر، فشار نهادهای امنیتی بر خبرنگاران ایرانی افزایش چشمگیری داشته است. دستگیری صبا آذرپیک و همچنین به زندان رفتن روزنامه‌نگارانی همچون ریحانه طباطبایی، مرضیه رسولی و ساجده عرب سرخی، عملاً نشان‌دهنده روند فشار فزاینده روی فضای اطلاع‌رسانی و آزادی مطبوعات است.»

در پایان این بیانیه آمده‌است: «در چنین شرایط سکوت دولت حسن روحانی در برابر نقض فاحش حقوق شهروندان ایرانی و شهروندان با تابعیت دوگانه، فضای بیشتری برای نهادهای امنیتی خودسر و قوه قضائیه منفعل در برابر این نهادها ایجاد کرده است تا به چنین اقداماتی ادامه دهند.»

جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. دو نفر از روزنامه‌نگاران بازداشتی دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی هستند.

ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند به همین دلیل مذاکره برای آزادی شهروندان آمریکایی غالباً روند دشواری را طی می‌کند. با این حال، سفارت سوئیس حافظ منافع واشینگتن در تهران است و ایران و آمریکا از این طریق پیام‌های دیپلماتیک میان خود را رد و بدل می‌کنند.

پیش از این، وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سوم مرداد، سخنان هادی قائمی، دبیر این نهاد، را منتشر کرد که تاکید می‌کند دولت حسن روحانی باید در مورد آزار و اذیت خبرنگاران خارجی پاسخ‌گو باشد.

به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ۳۵ روزنامه‌نگار هم اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گويد که ايران يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

XS
SM
MD
LG