لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

حضور هیات آژانس در تهران برای مذاکره درباره «دو اقدام عملی ایران»


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره مذاکرات روز پانزدهم مهر با هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران گفت: قرار است در این گفت‌وگوها درباره دو اقدام عملی مهم ایران مذاکره شود.

بهروز کمالوندی روز دوشنبه ۱۴مهر در گفت‌وگو با ایرنا، در توضیح این دو اقدام عملی گفت: قرار است طرفین درباره ادعاهایی درباره انفجار آزمایشی در مقیاس بالا و برخی مقالات چاپ شده در ایران گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات در چارچوب گام سوم از توافق مقدماتی ایران انجام می‌شود و سفر «ترو واریورانتا» معاون امور پادمانها و هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برای نهایی شدن این دو موضوع آخر از گام سوم توافق ایران و آژانس صورت می‌گیرد.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت که قرار است معاون امور پادمانها و هیات آژانس برای ادامه گفت‌وگوها درباره مسائل فیمابین به ایران بیایند.

او در عین حال گفت: «مسئله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه‌بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالی‌که ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن از سوی یک رسانه غربی منتشر شده است».

به گفته او، این موضوع یک بار دیگر نگرانی جمهوری اسلامی درباره وجود جاسوسی در آژانس را تایید می‌کند.

ایران و آژانس بعد از توافق بر سر ۱۳ اقدام در گام‌های اول و دوم، در اردیبهشت ماه گذشته درباره پنج اقدام عملی دیگر در گام سوم به توافق رسیدند.

اکنون آقای کمالوندی گفته که این هیات به منظور مذاکره درباره مسائل بین ایران و آژانس در گام سوم به تهران سفر می‌کند و از فردا (سه‌شنبه) مذاکرات خود را با مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران آغاز خواهد کرد.

گام‌های ایران و آژانس

در گام نخست توافق، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در سفر به تهران و در دیدار با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره شش اقدام عملی از جمله بازدید بازرسان از معدن گچین در بندر عباس و کارخانه آب سنگین اراک توافق کردند.

پس از برداشته شدن گام اول، در گام دوم، ایران در بهمن‌ماه متعهد به اجرای هفت اقدام عملی از جمله ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان و همچنین تحویل پرسشنامه اطلاعات راکتور آی - آر ۴۰ اراک شد.

اما در گام سوم، طرفین در ۳۰ اردیبهشت امسال درباره پنج اقدام عملی دیگر به توافق دست یافتند که باید تا سوم شهریور ماه اجرا می‌شد.

بر اساس اظهارات نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این پنج گام، سه اقدام مربوط به موضوعات جاری و دو اقدام عملی درباره مسائل گذشته است که تا پایان شهریور اجرا نشد.

XS
SM
MD
LG