لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

تاکید آمریکا بر «اهداف راهبردی» در نبرد علیه «حکومت اسلامی»


کردهای ترکیه در نزدیکی مرز آن کشور و سوریه نبردها در کوبانی را دنبال می‌کنند. اعتراضات در آن کشور در حمایت از کوبانی دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشته است
کردهای ترکیه در نزدیکی مرز آن کشور و سوریه نبردها در کوبانی را دنبال می‌کنند. اعتراضات در آن کشور در حمایت از کوبانی دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشته است

در حالی که نبردها میان مدافعان شهر کوبانی، در شمال سوریه، و شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» ادامه دارد و رخدادها در مرکز توجه‌ها رسانه‌ها قرار گرفته است، مقام‌های بلندپایه ایالات متحده بر لزوم «بردباری استراتژیک» و «درک اهداف راهبردی» تاکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از اهمیت «چشم‌انداز بلندمدت» در نبردها علیه «حکومت اسلامی» گفته است. آنچه در گفته‌های وزیر خارجه آن کشور نیز به شکلی بیان شده و از لزوم «درک اهداف راهبردی» سخن رفته است.

جان کربای، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است «لازم است مردم بدانند که ما به کمی بردباری استراتژیک نیاز داریم. این گروه (حکومت اسلامی) فردا ناپدید نمی‌شود و کوبانی ممکن است سقوط کند. ما نمی‌توانیم پیشبینی کنیم که این اتفاق خواهد افتاد یا نه».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول آقای کربای نقل کرده است که حملات هوایی به تنهایی کافی نیست.

او در گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان، در عین حال افزوده است که «شهرهای دیگری هستند که آنها (حکومت اسلامی) تهدیدشان می‌کنند و شهرهای دیگری که ممکن است به کنترلشان درآید. این زمان خواهد برد».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در کنفرانسی خبری همراه با فیلیپ هموند، همتای بریتانیایی خود گفته است مشاهده رخدادهای کوبانی تکان‌دهنده است «اما باید از این رویداد فاصله گرفت و هدف استراتژیک را متوجه شد.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا تمرکز بر نابودی «مراکز فرماندهی و کنترل و زیرساخت‌های» گروه حکومت اسلامی است.

از سوی دیگر در اظهار نظری که چندان سابقه نداشته است، فرماندهی مرکزی آمریکا، می‌گوید اوضاع را در کوبانی از نزدیک دنبال می‌کند و شبه‌نظامیان کرد همچنان کنترل بیشتر آن را در دست دارند.

فرماندهی مرکزی آمریکا، بخشی از ارتش آن کشور است که بر عملیات و نبردها در خاورمیانه نظارت دارد.

خبرگزاری فرانسه، می‌گوید این مرکز تا کنون تنها خلاصه‌ای از عملیات خود را علیه «حکومت اسلامی» منتشر می‌کرد و به نبرد خاصی که نیروهای حکومت اسلامی در حال پیروزی یا شکست در آن هستند، اشاره‌ای نمی‌کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا، ۱۶ مهر ماه، گفته است به رصد نزدیک اوضاع در کوبانی ادامه می‌دهد.

روز گذشته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، باراک اوباما، نیز ضمن دیدار با فرماندهان نظامی آن کشور، آخرین وضعیت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» را مرور کرده است.

آقای اوباما پس از این دیدار از روند پیشرفت‌های ائتلاف آن کشور با متحدانش علیه «حکومت اسلامی» ابراز رضایت کرد.

پیش از آن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در روز ۱۵ مهر ماه به خبرنگاران گفته بود حملات هوایی «مفید واقع شده است».

طی روزهای گذشته، شهر کوبانی، و نبردهای سخت میان مدافعان آن و شبه‌نظامیان اسلامگرای «حکومت اسلامی» در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است.

در کشورهای مختلف، از جمله در ایران و ترکیه نیز تظاهرات و تجمعاتی در حمایت از کوبانی انجام شده که در ترکیه به خشونت کشیده شد و دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت.

ارتش آمریکا و متحدانی که به این کشور پیوسته‌اند از هشتم ماه اوت حملاتی هوایی را علیه «حکومت اسلامی» در عراق و از ۲۳ سپتامبر علیه این گروه و دیگر اسلام‌گرایان در سوریه آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG