لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ایران «هیچ پیشنهادی» برای حل پرسش‌های آژانس ارائه نکرد


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مذاکرات فنی دو روزه با تهران، ایران هیچ پیشنهادی برای حل پرسش‌های آژانس ارائه نکرد.

در بیانیه آژانس آمده است: در مذاکرات فنی که طی دو روز گذشته (۷ و ۸ اکتبر) میان آژانس و ایران به عمل آمد دو طرف در مورد اجرای «دو اقدام عملی» مرتبط با آزمایش‌های ایران در خصوص انفجارهای بسیار قوی و جابجایی نوترون گفت‌وگو کردند.

ارائه اطلاعات مربوط به مطالعات صورت گرفته یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد یا انتقال نوترون، مدل سازی‌ها، محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده بوده است.

محاسبه جابجایی نوترون معمولا در آزمایش‌های هسته‌ای برای دانستن مسیر و سرعت حرکت نوترون‌ها در دستگاه‌ها انجام می‌شود.

بر اساس اطلاعیه آژانس، ایران در این دیدار‌ها هیچ‌گونه اقدام جدیدی پیشنهاد نکرد و مذاکرات در تاریخی که بعدا تعیین خواهد شد ادامه خواهد یافت.

گفت‌وگوهای دو روزه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی به پایان رسید که نماینده دائم ایران در آژانس، این مذاکرات را سازنده و صریح خوانده است.

رضا نجفی گفته است قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد اوایل آبان خواهد بود.

در حالی که سفر کار‌شناسان آژانس به ایران انجام شد، خبرگزاری رویترز در گزارشی از عدم صدور ویزا برای یکی از اعضای این هیات خبر داد.

این خبرگزاری نوشت این فرد که به گفته برخی دیپلمات‌ها تابعیت آمریکایی دارد و متخصص در زمینه بمب اتمی است، تا کنون سه بار برای سفر با هیات آژانس به تهران درخواست ویزا کرده و هر سه بار رد شده است. اقدامی که خبرگزاری رویترز احتمال داده است به گمانه زنی‌ها درباره اینکه ایران مانع تحقیقات آژانس می‌شود دامن بزند.

رضا نجفی درباره این گزارش هم اظهار نظر کرده و گفته است که در خصوص بازرسان انتصابی، حق ایران برای رد این افراد محفوظ است و افزوده که ایران در چند ماه گذشته علاوه بر اعضای اصلی و همیشگی برای سه تن از کارمندان آژانس به عنوان اعضای جدید تیم کار‌شناسی آژانس روادید صادر کرده است.

نماینده ایران در آژانس افزوده است: شخصی که برای او ویزا صادر نشده بازرس انتصابی هم نیست و به گفته او، تنها کارمند آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در ماه سپتامبر در این باره اظهار نظر کرده بود و درباره گزارش اخیر رویترز، هنوز واکنشی نشان نداده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به موازات مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی، گفت‌وگوهایی را پیش می‌برند که از سال گذشته به سه توافق منجر شده و در مجموع سیزده مورد را در بر می‌گیرد.

این موارد از جمله سوالاتی است که آژانس درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران دارد که می‌گوید برای اثبات ادعای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ایش، تهران باید به آن‌ها پاسخ دهد.

XS
SM
MD
LG