لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

عبادی: وضعیت حقوق بشر در دوره روحانی بدتر هم شده‌ است


شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل

شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی «به همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد «حتی بدتر شده‌ است».

خانم عبادی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، با خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داد با ذکر این مطلب تأکید کرد که وعده‌هایی که حسن روحانی در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داده بود تحقق نیافته است.

به گفته این حقوقدان ایرانی، تفاوت دو دولت این است که «محمود احمدی‌نژاد از محدود کردن شدید حقوق بشر حمایت می‌کرد اما حسن روحانی قول داده‌ است که محدودیت آزادی بیان را کاهش داده و تبعیض‌ها علیه زنان و اقلیت‌ها را حذف کند».

خانم عبادی در ادامه مصاحبه خود افزود: «اما روحانی به خاطر مقاومتی که تندروها در دولت نشان می‌دهند کار زیادی نمی‌تواند از پیش ببرد.»

او افزود: «به همین دلیل است که بسیاری از روزنامه‌نگاران، بسیاری از فمینیست‌های سرشناس، بسیاری از دانشجویان و بسیاری از اعضای جامعه مدنی هم‌اینک در زندان محبوس‌اند.»

شیرین عبادی در ادامه به افزایش اعدام‌ها در دوره حسن روحانی اشاره کرده و یادآور شد که تعداد متوسط آن سه اعدام در روز بوده‌ است.

به گفته خانم عبادی، در حالی که شماری از اعدام‌شدگان در زمره جنایتکاران بودند شماری نیز زندانی سیاسی و زندانی عقیدتی بوده‌اند.

شیرین عبادی که برای کوشش‌هایی که در زمینه پیشبرد دموکراسی انجام داده در سال ۲۰۰۳ جایزه صلح نوبل دریافت کرد هم‌اینک در حال فعالیت برای جلب حمایت شورای امنیت سازمان ملل جهت تصویب یک قطعنامه است.

به گفته او، در این قطعنامه باید نسبت به «نقض جدی و مداوم و مکرر حقوق بشر در ایران» که در زمان حسن روحانی همچنان ادامه دارد ابراز نگرانی عمیق شود.

در پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر شیرین عبادی آمده‌ است که به‌ویژه «شمار بالای احکام اعدام» که شامل حکم اعدام برای افراد زیر سن قانونی نیز می‌شود امری نگران‌کننده است.

به گفته خانم عبادی، تصویب چنین قطعنامه‌ای به مردم ایران نشان می‌دهد که «جامعه بین‌الملل به آنها توجه دارد» و توجهش تنها معطوف به مذاکرات هسته‌ای نیست.

او تأکید کرد که «دنیا می‌ترسد که اگر دست ایران به بمب اتم برسد صلح اروپا و بقیه جهان به خطر بیفتد، اما چیزی که ما می‌گوییم این است که مردم ایران هم باید به حساب بیایند، مردمی که روانه زندان شده و کشته می‌شوند.»

به گفته خانم عبادی، اگر در ایران دولتی دموکراتیک بر سر کار بیاید «سیاست خارجی بهتری خواهد داشت»، اما با یک دولت بسته و غیردموکراتیک «حتی اگر قول‌هایی هم بدهد نمی‌شود روی قول و قرار آنها حساب کرد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که درخصوص اظهارات شیرین عبادی با نمایندگی ایران در سازمان ملل تماس گرفته‌اند اما شخصی که به تماس این خبرگزاری پاسخ داده گفته‌ است که نمایندگی ایران «در این مرحله از اظهارنظر خودداری می‌کند».

XS
SM
MD
LG