لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

هجوم مردم روسیه به فروشگاه‌ها در پی کاهش چشمگیر ارزش روبل


گزارش‌ها حاکی است که مردم روسیه در پی سقوط چشمگیر ارزش برابری روبل در مقابل دلار به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند تا قبل از افت بیشتر ارزش پول‌شان، دارایی‌های خود را خرج کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم روسیه روز چهارشنبه ۲۶ آذر ماه به خاطر افت ۱۵ درصدی ارزش روبل طی دو روز گذشته به فروشگاه‌ها هجوم برده و سعی کردند که دارایی‌های مالی خود را به ماشین یا لوازم خانگی تبدل کنند.

این گزارش به افزایش قیمت کالاهای وارداتی روسیه اشاره کرده و نوشته که برای نمونه شرکت «آی ک‌ای اِی» به مشتریان خود هشدار داده است که قیمت اجناس این شرکت در روز پنج شنبه افزایش خواهد یافت و به خاطر همین حضور تعداد زیادی از مردم برای خرید اجناس این شرکت لوازم خانگی در عصر چهارشنبه به میزان مشتریان این شرکت در آخر هفته (روزهای تعطیل) رسیده است.

برخی از شرکت‌های دیگر نیز به خاطر عدم اطمینان از کاهش دوباره ارزش روبل، فروش کالاهای خود را متوقف کرده‌اند، برای نمونه شرکت «اپل» فروش محصولات خود به صورت آنلاین در روسیه را متوقف کرده است.

ارزش روبل طی ماه‌های گذشته همواره کاهش داشته است و از ابتدای امسال تاکنون به نصف رسیده است، اما طی دو روز گذشته شتاب کاهش بیشتر بوده است.

علت کاهش‌ ارزش پول روسیه، تحریم‌های غرب علیه این کشور به خاطر مداخله در اوکراین و کاهش چشمگیر قیمت نفت اعلام شده است. نیمی از بودجه دولت روسیه از محل صادرات نفت تامین می‌شود و درآمدهای صادرات نفت و گاز سهمی ۱۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد.

این گزارش می‌نویسد که اگر قیمت نفت در بازارهای بین المللی حدود ۶۰ دلار باقی بماند، انتظار می‌رود که روسیه طی سال آتی رشد اقتصادی منفی پنج درصدی داشته باشد، به عبارتی اقتصاد این کشور پنج درصد کوچک‌تر خواهد شد.

از طرف دیگر، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت و گاز حدود ۶۸ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد.

قیمت نفت از بشکه‌ای حدود ۱۱۰ دلار در خردادماه امسال به حدود ۵۵ دلار در روزهای گذشته رسیده است.

بانک مرکزی روسیه روز سه‌شنبه طی اقدامی نرخ بهره بانکی را از ۱۰ و نیم درصد به ۱۷ درصد افزایش داد، اما وضعیت افت ارزش روبل با نوساناتی ادامه یافت. بانک مرکزی تاکنون ده میلیارد دلار برای حمایت از قیمت روبل به بازار تزریق کرده است.

از صبح چهارشنبه نیز نرخ دلار در صرافی‌های روسیه با نوسان‌هایی حداکثر سه درصدی به ۶۵ روبل در ساعت چهار به وقت محلی رسید. این رقم به معنی افت بیش از دو برابری ارزش روبل در مقایسه با اوایل امسال است.

البته در ساعاتی از روز سه شنبه ارزش دلار به ۷۲ روبل نیز اوج گرفته بود، اما دوباره سقوط کرد.

با این حال الکسی مویسیف معاون وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است که تا هر زمان و هر مبلغی که لازم باشد به بازارهای داخلی ارز تزریق خواهد شد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که انتظار می‌رود باراک اوباما تحریم‌های جدید علیه روسیه را طی هفته جاری امضا کند و این موضوع احتمال کاهش هرچه بیشتر ارزش روبل را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG