لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

سفر جان کری به عربستان برای گزارش درباره مذاکرات اتمی ایران


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳ اسفند به منظور رفع نگرانی‌ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره توافق اتمی با ایران، راهی عربستان سعودی شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آقای کری بامداد پنجشنبه به وقت محلی وارد ریاض شد.

وزیر خارجه آمریکا که به تازگی از دور آخر مذاکرات اتمی ایران فارغ شده است، در این سفر قرار است نگرانی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس درباره توافق اتمی با ایران را رفع و درباره راه‌های بازگرداندن ثبات به کشور ناآرام یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه نیز بحث و تبادل نظر کند.

وی در ریاض قرار است با «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان دیدار کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین دیدارهای جداگانه‌ای با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواهد داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس همانند اسرائیل نگران تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی و افزایش قدرت آن در کل منطقه هستند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کری به مقام‌های عربی اطمینان خواهد داد که توافق با تهران به ایران اجازه نخواهد داد تا به بمب اتمی دست یابد و این توافق به معنای رضایت آمریکا درباره موضوعات امنیتی بزرگ‌تر نیست.

ایران فعالانه سرگرم حمایت از نیروهایی است که در سوریه و عراق می‌جنگند و با شورشیان شیعه در یمن ارتباط دارد که اخیرا دولت این کشور را که از حمایت آمریکا و کشورهای عربی برخوردار بود، سرنگون کردند.

یک مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: صرف نظر از اینکه در مذاکرات اتمی با ایران چه نتیجه‌ای حاصل شود، آمریکا همچنان به مقابله با «پیشروی ایران» و «قدرت افزایی» آن در منطقه ادامه خواهد داد و با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همکاری نزدیکی در زمینه توافقات امنیتی دوجانبه و افزایش توان دفاعی آن‌ها خواهد داشت.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، کری در این سفر باز هم تاکید خواهد کرد که آمریکا از تلاش‌های سازمان ملل برای پیشبرد گفت‌وگوهایی که منجر به انتقال آرام قدرت در یمن شود، حمایت می‌کند.

یمن در حال حاضر دچار بحران سیاسی است که ممکن است این کشور را به دو کشور تجزیه کند. هدف گفت‌وگوهای این کشور که با میانجی‌گری سازمان ملل برگزار می‌شود یافتن راهی برای خروج از بحران سیاسی بین شورشیان شیعه حوثی‌ و «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری این کشور است.

منصور هادی روز سه شنبه ریاض، پایتخت عربستان سعودی و مقر شورای همکاری خلیج فارس را به عنوان میزبان از سرگیری گفت‌وگو‌ها با شورشیان شیعه پیشنهاد کرد.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند و صنعا پایتخت یمن را تحت کنترل خود دارند با قطعیت حضور خود در مذاکرات ریاض را به خاطر مخالفت عربستان سعودی با قدرت گرفتن آنها در یمن رد کرده‌اند.

بحران سیاسی یمن باعث وخیم شدن اوضاع امنیتی این کشور شده و شاخه القاعده یمن که واشینگتن آن را خطرناک‌ترین شعبه القاعده می‌داند بر شدت حملات خود علیه شورشیان شیعه افزوده است.

پیشنهاد هادی برای میزبانی ریاض در نشستی با رهبران قبایلی در عدن مطرح شد. عدن شهری است که وی بعد از فرار از حبس خانگی در صنعا در ماه گذشته آنجا ساکن شده است.

هادی خواستار جابجایی سفارتخانه‌ها به عدن شده است. چند کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکنون سفارتخانه‌های خود را به عدن منتقل کرده‌اند.

آمریکا که ماه گذشته سفارتخانه خود را در صنعا تعطیل و دیپلمات‌هایش را از این کشور خارج کرده است، هنوز تصمیمی برای انتقال سفارتخانه خود به عدن ندارد اما سفیر آمریکا در یمن روز دوشنبه با منصور هادی در عدن دیدار کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تا زمانی که بحران در یمن حل نشده و سفارتخانه آمریکا باز نشده است، سفیر و برخی از کارمندانش در کنسولگری آمریکا در جده مستقر خواهند شد.

کری علاوه بر مسئله اتمی ایران و بحران یمن همچنین درباره شرایط رو به وخامت سوریه و جنگ با شبه نظامیان حکومت اسلامی در این کشور و عراق نیز بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کری تاکید خواهد کرد که آمریکا به هیچ راهکار نظامی برای حل بحران سوریه باور ندارد اما در عین حال فکر نمی‌کند که یک راهکار سیاسی با وجود بشار اسد رییس جمهوری سوریه در قدرت امکان پذیر باشد.

XS
SM
MD
LG