لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

پاسخ مطهری به حمایت تلویحی امام جمعه شیراز از حمله به او


اسدالله ایمانی (راست)، علی مطهری
اسدالله ایمانی (راست)، علی مطهری

یک روز پس از حمایت تلویحی امام جمعه شیراز از حمله به علی مطهری در این شهر، آقای مطهری در نامه‌ای سرگشاده که روز شنبه، ۲۳ اسفند، منتشر شد این امام جمعه را متهم ردیف اول در حمله به خود معرفی کرد.

در ادامه واکنش‌ها به ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز، امام جمعه این شهر روز جمعه، ۲۲ اسفندماه، در سخنانی تلویحا این نماینده مجلس را به «طاغوت» و «فتنه» منتسب دانست و گفت که «اگر باد را کاشتید، توفان را درو می‌کنید».

به گفته امام جمعه شیراز، «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟»

علی مطهری در پاسخ خود به این اتهام‌زنی که خبرگزاری ایسنا آن را به نقل از وب‌سایت «عصر ایران» منتشر کرده از این که اسدالله ایمانی خود به «نقشش» در این ماجرا «اعتراف» کرده ابراز خوشحالی کرده و گفته است که هیئت تحقیق وزارت کشور باید با او به عنوان «متهم» برخورد کند.

آقای مطهری همچنین بی آن که از فرد خاصی نام ببرد ابراز امیدواری کرده که آن «متهم دیگر که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار کند».

به گفته این نماینده مجلس، هویت این «متهم دیگر» برای «همگان» مشخص است.

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، با این حال در ابتدای سخنان خود اعلام کرده که در هنگام حمله به آقای مطهری به دلیل حضور در جلسات مجلس خبرگان رهبری در شیراز حضور نداشته و از اظهار نظر درباره جزئیات مسئله «معذور» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسدالله ايمانی در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۲ اسفند همچنین تصریح کرد: «بدانند شیراز هم شیرازِ دوران طاغوت نیست. شیراز حرم سوم اهل بیت است. یک روز دشمنان جشن هنر را در شیراز برپا کردند. آن خواب سپری شد... مگر خون شهیدان اجازه می‌دهد که شیراز برگردد به دوران طاغوت؟!»

به گفته این امام جمعه، او از مدت‌ها قبل «در زمینه بازگشایی پنجره‌های فتنه» در استان فارس «نشانه‌هایی» دیده است.

نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و برخی از اصولگرایان ایران از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «آیا واقعا مشکل ما این است که هر روز یک سخنران دعوت شود و علی‌رغم تذکر شورای تامین استان توجه نکنند... شورای تامین بر اساس مصالحی که مد نظرش است نظر داده است و باید با شورای تامین استان همراهی کنیم.»

آقای ایمانی اضافه کرد: «من سوالم این است اگر کسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید، طوفان را درو می‌کنید.»

علی مطهری در مقابل به امام جمعه شیراز هشدار داده است که «چاقوی احساس و هیجان چند جوان جاهل را که تیز می‌کنید، روزی دست خود شما را هم خواهد برید».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، که روز ۱۸ اسفند برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌و‌شتم» قرار گرفت و در‌‌ نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

محمد احمدی، استاندار فارس، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، با اشاره به مخالفت «شورای تامین» شهرستان شیراز با سخنرانی آقای مطهری گفت که استانداری فارس از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارد، از او خواسته بود که برای سخنرانی به شیراز نیاید و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهد.

در همین حال مجید ارشاد، رئیس دانشگاه شیراز، در همین زمینه گفته است که توصیه «شورای تامین» شهرستان شیراز مبنی بر برگزار نشدن جلسه سخنرانی آقای مطهری، در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی مطرح و رد شده بود.

سخنان امام جمعه شیراز در حالی است که پیش از این محمدعلی حائری، فرزند امام جمعه سابق شیراز، در نامه‌ای از آقای ایمانی خواست که حمله به آقای مطهری را محکوم کند «تا همه بدانند کسی از مسئولان حق همراهی با حمله‌کنندگان را ندارد».

آقای حائری خطاب به امام جمعه شیراز نوشته است: «انتظار چنین است که در خطبه‌های نماز جمعه آن‌چنان سیلی بر رخسار این متحجرین ساختارشکن بکوبید که همه بدانند اینها نه ارزشی‌اند و نه از مسئولان کسی حق همراهی چنین جماعت بی‌بصیرت خوش‌سیرت را دارد و ان‌شاءا... امت شیراز دلخوش به امام جمعه شجاع خود بر عهد دیرین بمانند.»

در همین حال برخی از وب‌سایت‌های خبری در ایران از جمله وب‌سایت «فرارو» سخنان امام جمعه شیراز درباره حمله به آقای مطهری و محکوم نکردن این حمله توسط وی را «عجیب» خوانده‌اند.

در همین حال در ادامه واکنش‌ها به حمله به علی مطهری، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، روز جمعه برای دیدار با آقای مطهری به منزل او رفت.

به گزارش وب‌سایت آقای مطهری، وزیر بهداشت حادثه شیراز را «فاجعه برای کشور و انقلاب» نامید و گفت که اگر یک بار «جدی و واقعی» با این «مجرمان» برخورد شود، پرونده این گونه حوادث برای همیشه بسته می‌شود.

روز جمعه همچنین مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع آقای مطهری، گفت: «برای پیگیری قضایی عاملان حمله به علی مطهری در شیراز در حال تنظیم شکایت در دستگاه‌های قضایی محل وقوع جرم هستیم.»

پیشتر محمد احمدی، استاندار فارس، نیز خبر داده بود که گروهی از سوی شورای امنیت کشور برای بررسی ماجرای حمله به آقای مطهری به این شهر سفر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG