لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

پاسخ ایران به اتهام‌های عربستان در مورد «حمایت از تروریسم»


حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران

یک روز پس از آن‌که وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که «دخالت» ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان «پذیرفتنی نیست»، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرد که ایران به حمایت خود از کشورهای یادشده «قویاً» ادامه می‌دهد.

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه ۱۱ خرداد تأکید کرد که ایران در کنار «متحدان اصیل» خود در منطقه خواهد ماند.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، یکشنبه ۱۰ خرداد، گفته بود: «ما منتظر روزی هستیم که روابط خوبی با ایران بنا کنیم. اما این به رفتار ایران بستگی دارد و اینکه در مسائل منطقه دخالت نکند، از تروریسم حمایت نکند و از روش‌هایی که اعمال آنها به منافع مردم و منطقه لطمه وارد می‌کند دست بردارد.»

یک روز پس از این سخنان، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، گفت: «تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویاً از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی تأکید کرد که امنیت ایران، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس «به هم پیوسته است.»

آقای امیر عبداللهیان اضافه کرد: «ما از روابط خوب با ریاض استقبال می‌کنیم و انتظار داریم عربستان در منطقه نقش سازنده ایفا کند و با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده مانع گسترش جنگ، تقویت تروریسم و تشدید ناامنی در منطقه شود.»

تنش در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از مداخله نظامی این کشور در یمن بالا گرفته و وزارت خارجه ایران دربارهٔ موضوعات مرتبط با این مداخله، در دو ماه گذشته سه بار کاردار عربستان در تهران را احضار کرده‌است.

ایران در یمن از شورشیان شیعه‌مذهب حوثی حمایت می‌کند، در حالی که عربستان سعودی خواستار بازگشت دولت عبد ربه منصور هادی به قدرت است که توسط سازمان ملل متحد و اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان همچنان به عنوان دولت مشروع یمن به رسمیت شناخته می‌شود.

در سوریه نیز، جمهوری اسلامی قاطعانه از دولت بشار اسد حمایت می‌کند اما عربستان سعودی از مخالفان سرسخت بشار اسد به شمار می‌رود.

ولایتی: در کنار متحدان اصیل خود هستیم

در همین حال علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۱ خرداد، گفت: «هم اکنون متحدان اصیل ما در منطقه درحال مقابله با مجموعه‌ای از متحدان هستند که در مقابل اهداف ما قرار دارند.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در کنار این متحدان است زیرا آنچه که در حال رخ دادن است سرنوشت مشترک همه ما در منطقه است و هیچ کشوری در این منطقه و شمال آفریقا مصون از این تعرضات نیست، از آسیای مرکزی گرفته که به خاطر وجود داعش آبستن حوادث است تا افغانستان که داعشی‌ها با طرح آمریکایی‌ها در شمالش تجمع کرده‌اند تا علیه استان مسلمان‌نشین سین کیانگ چین تحرک کنند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای ولایتی به یک «صف‌بندی» در کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، یمن و پاکستان اشاره کرد که به گفته او در یک سوی آن «گروه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی» قرار دارد و در مقابل آن «گروه حامی منافع آمریکا و اسرائیل.»

جمهوری اسلامی ایران از حکومت سوریه و همچنین گروه‌های حزب الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه به عنوان تشکیل‌دهنده «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل و دیگران نام می‌برد.

در همین حال علی شادمانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز روز شنبه پنجم اردیبهشت، گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی مدیریت «جبهه مقاومت» را به سپاه پاسداران سپرده‌است.

علی سعیدی، نماینده رهبر در سپاه پاسداران، نیز روز پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۹۳ کشورهای عراق، سوریه، بحرین و هم‌چنین آمریکای لاتین را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران خوانده بود.

XS
SM
MD
LG