لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

ظریف: شورای امنیت هفته آینده غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد


وزیر خارجه ایران که همراه هیئت مذاکره‌کننده بر سر برنامه اتمی، صبح چهارشنبه ۲۴ تیر ماه پس از ترک وین و سفر به مشهد، وارد تهران شد، گفته است در هفته آینده، شورای امنیت سازمان ملل متحد، غنی‌سازی هسته‌ای ایران را به رسمیت خواهد شناخت.

محمد جواد ظریف در میان خبرنگاران گفت شورای امنیت در این مورد قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر خارجه ایران گفته است «امروز در شرایطی این مذاکرات به پایان می‌رسد که هفته آینده شورای امنیت در قطعنامه‌ای برای اولین بار برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می‌شناسد.»

خبرگزاری ایرنا، نیز از قول او نقل کرده که مذاکرات هسته‌ای دارای ابعاد مختلف، ویژگی‌ها و امتیازاتی است که «در آینده بیان می‌شود».

به گزارش ایسنا آقای ظریف گفته است توافق وین، «حرکت از یک انتها به انتهای دیگر است».

او تاکید کرده است که نتیجه به دست آمده «برای همه نتیجه‌ای مثبت و مناسب است، جز آنهایی‌که به دنبال درگیری و جنگ هستند».

وزیر خارجه ایران با اشاره به مخالفت‌های بیان‌شده از سوی اسرائیل در پی توافق نهایی، گفته است تل‌آویو از این‌که «مردم ما توانستند با استقامت خود حق خود را به رسمیت بشناسد و ضمنا از این که توانستند از یک بحران ساختگی جلوگیری کنند ناراضی هستند.»

پیشتر بنیامین نتانیاهو با انتقاد از توافق وین غرب را متهم به «تسلیم» شدن در برابر ایران کرده بود.

دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز در بیانیه‌ای گفته است که متن توافق احتمالی با ایران در کابینه امنیتی اسرائیل بررسی شده و «با اجماع کامل رد شده است».

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک‌تایمز، ضمن دفاع از توافق صورت گرفته، گفته است هدف بنیادین او، جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست.

او در عین حال تاکید کرده است که هویت برنامه اتمی ایران، نه با «حرف» بلکه با راستی‌آزمایی آن ثابت خواهد شد.

تهران و شش قدرت جهانی در گروه موسوم به ۵+۱، ۲۳ تیر ماه پس از ماه‌ها مذاکره به توافق جامع رسیدند.

XS
SM
MD
LG