لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

جان بينر: برای جلوگيری از اجرای توافق ايران همه کاری انجام می‌دهم


جان بینر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا
جان بینر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا

رييس مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريکا، روز چهارشنبه ۳۱ تيرماه گفت که او و ساير اعضای کنگره «هر کاری انجام می‌دهند» تا از اجرای توافق اتمی با ايران جلوگيری شود.

جان بينر در سخنانی که خبرگزاری آسوشيتدپرس بخش‌هايی از آن را منتشر کرده، گفته است: «اعضای کنگره امروز عصر در ديدار با تيم رييس جمهوری (آمريکا) پرسش‌های بسيار سختی مطرح خواهند کرد، چرا که يک توافق بد امنيت مردم آمريکا را تهديد می‌کند، ما هر کاری که از دست‌مان بر بيايد انجام می‌دهيم تا جلوی اين کار را بگيريم».

اظهارات رييس مجلس نمايندگان آمريکا چند روز پس از سخنان نانسی پلوسی، رهبر اقليت دمکرات در اين مجلس، بيان می‌شود که با توصيف توافق به دست آمده در وين به عنوان «بهترين گزينه ممکن»، نسبت به تصويب اين توافق در کنگره ابراز خوش‌بينی کرد.

خانم پلوسی گفته بود که توافق اتمی با ايران، از «پشتيبانی قاطع» او برخوردار است و وی تلاش می‌کند تا حمايت ديگر نمايندگان را نيز به اين توافق جلب کند.

اعضای ارشد کنگره آمريکا که اکثريت آن در اختيار جمهوريخواهان است گفته‌اند که مخالف توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی هستند چرا که اين توافق مانع دستيابی تهران به سلاح اتمی نمی‌شود، ضمن اينکه ميلياردها دلار از پول‌های بلوکه شده ايران در نتيجه تحريم‌ها را آزاد می‌کند که خرج «گروه‌های تروريستی» نظير حزب‌الله لبنان و حماس خواهد شد.

اسرائيل نيز از جمله مخالفان سرسخت توافق وين است و سفير اين کشور در آمريکا روز چهارشنبه در ديدار با ۳۰ تا ۴۰ عضو جمهوريخواه کنگره، از آنها خواست تا مانع تصويب توافق هسته‌ای با ايران شوند.

ديو برات، عضو جمهوريخواه مجلس نمايندگان، اظهار داشت که بحث اصلی ران درمر، سفير اسرائيل، در نشست تقريبا يکساعته خود با نمايندگان جمهوريخواه اين بود که «کمتر به جزئياتی» چون سانتريفوژها و دوره (توافق) توجه کنيد، و «توجه شما بيشتر به اين باشد که چه کسی در سمت و سوی ديگر بحث اخلاقی قرار دارد، و آن ايران است».

ترنت فرانک، ديگر نماينده جمهوريخواه که از ايالت آريزوناست، پيام اصلی سفير اسرائيل را اين گونه بيان کرد: «مسئله اين نيست که چه چيزی روی ميز قرار دارد، مسئله اين است که چه کسی آن طرف ميز نشسته است».

کنگره آمريکا ۶۰ روز فرصت دارد تا توافق با ایران را بررسی و تاييد يا رد کند، ولی آقای بينر پيشتر گفته بود که «کاملا روشن» است اکثريت کنگره با اين توافق مخالف است.

اين در حالی است که رييس‌جمهوری ايالات متحده تهديد کرده است تصميم کنگره برای رد اين توافق را وتو خواهد کرد. در صورت رای منفی کنگره به توافق وين، مجلس شورای اسلامی ايران که کار بررسی توافق ياد شده را آغاز کرده است، نیز احتمالا آن را رد می‌کند.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که کنگره در پاييز امسال مهمترين رای گيری خود را درباره بحث امنيت ملی آمريکا از سال ۲۰۰۲ تاکنون انجام می‌دهد. کنگره ايالات متحده در آن سال از برنامه جرج بوش برای حمله به عراق حمايت کرد.

باراک اوباما که در يک هفته اخير بيشترين حمايت را از توافق هسته‌ای با ايران ابراز کرده است، روز ۳۰ تيرماه در جمع «کهنه سربازان» آمريکايی بار ديگر درباره اين موضوع سخن گفت و مخالفان توافق در آمريکا را به جنگ‌طلبان و هواداران جنگ عراق تشبيه کرد.

باراک اوباما علاوه بر دفاع وسيع از توافق وين، لابی خود با کنگره آمريکا را نيز آغاز کرده و قرار است که جان کری، وزير خارجه، ارنست مونيز، وزير انرژی، و جک لو، وزير خزانه داری آمريکا عصر چهارشنبه گزارشی از مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی و ايران ارائه کرده و به پرسش‌های اعضای کنگره پاسخ گويند.

XS
SM
MD
LG