لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

روحانی و اولاند برای گسترش روابط ایران و فرانسه توافق کردند


تصویری از دیدار شهریور پارسال روسای جمهوری ایران و فرانسه در سازمان ملل متحد
تصویری از دیدار شهریور پارسال روسای جمهوری ایران و فرانسه در سازمان ملل متحد

حسن روحانی و فرنسوا اولاند، روسای جمهوری ایران و فرانسه، روز پنجشنبه اول مرداد در یک تماس تلفنی توافق کردند تا همکاری‌های دوجانبه میان تهران و پاریس را گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فرانسوا اولاند در گفت‌وگو با حسن روحانی اظهار داشت که فرانسه مايل است ايران بعد از توافق هسته‌ای وین، نقش سازنده‌ای در بحران‌های خاورميانه بازی کند.

تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور یک هفته پیش از سفر لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه به ايران صورت گرفته است.

پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری ايران نيز در گزارشی از تماس تلفنی روسای جمهوری ايران و فرانسه نوشت که روحانی در اين گفت‌وگو به امکانات و توانمندی‌های گسترده ايران و فرانسه برای گسترش همکاری‌ها اشاره کرد و گفت: دو کشور طی ۱۰ سال گذشته فرصت‌های زيادی را برای تعميق و توسعه روابط از دست داده‌اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسيده است.

روحانی همچنين با اشاره به توافق هسته‌ای وین گفت که «پايبندی طرفين به انجام تعهدات‌شان اصلی ترين عامل موفقيت در تداوم روند اجرايی مذاکرات است و اعضای گروه ۱+۵ ضروری است در خصوص اجرايی شدن گام‌های بعدی توافق هسته‌ای تلاش کنند».

ریيس جمهوری ايران همچنين به اوضاع منطقه اشاره کرده و با تبيين «وضعيت خطرناک منطقه»، اظهارداشت که «ايران خواهان همکاری و تلاش کشورهای اروپايی و از جمله فرانسه برای مقابله با گروه‌های تروريستی در سوريه، عراق و يمن است».

اين گزارش می‌افزايد که اولاند در این تماس تلفنی گفته است: «ما می‌توانيم در زمينه انرژی، نفت و ناوگان هوايی، همکاری‌های خود را بيش از پيش توسعه دهيم».

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، چهارشنبه هفته آينده به تهران سفر می‌کند. همچنین قرار است فِدِریکا موگِرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ششم مردادماه به ایران سفر کند.

یک هیات شصت نفره آلمانی نیز روز ۲۸ تیرماه و تنها پنج روز پس از اعلام توافق هسته‌ای به ایران سفر کردند.

دفتر ریيس جمهوری اتريش نيز روز پنجشنبه اعلام کرد که هاينس فيشر ریيس جمهوری اين کشور ۱۶ شهريورماه همراه با برخی مقامات بلندپايه و نمايندگان شرکت‌های اين کشور به تهران سفر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG