لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

ادامه درگیری‌ها در جنوب شرق ترکیه


افراد حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، بامداد یک‌شنبه ۱۵ شهریور با شلیک آرپی‌جی به سمت نیروهای پلیس در مرکز شهر دیاربکر دو مأمور پلیس را کشته و سه تن دیگر را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام افراد پ‌کاکا پس از آن صورت گرفت که مأموران پلیس سعی داشتند سنگرهای پ‌کاکا در یکی از محلات این شهر را با خاک پر کنند.

در پی شلیک گلوله آرپی‌جی، نیروهای امنیتی ترکیه عملیاتی زمینی و هوایی را علیه نیروهای پ‌کاکا در منطقه آغاز کرده و از تمامی اهالی شهر دیاربکر خواستند تا از خانه‌های خود بیرون نیایند؛ دیاربکر بزرگ‌ترین شهر کردنشین در ترکیه است.

درگیری میان شبه‌نظامیان کُرد و نیروهای امنیتی در شرق ترکیه روز شنبه ۴ شهریور نیز دست‌کم چهار کشته و «شمار زیادی» زخمی برجای گذاشت.

به گزارش رویترز، در یکی از حوادث این منطقه، روز شنبه افراد مسلح پ‌کاکا در شهرستان شَمدینلی استان حکاری، در نزدیکی مرز ایران، یک غیرنظامی را کشته و یکی از مقام‌های محلی را مجروح کردند.

این حادثه پس از آن رخ داد که این مقام محلی و فرد همراه او به فرمان ایست افراد پ‌کا‌کا در محل ایست‌بازرسی غیرقانونی که پ‌کاکا در این منطقه برپا کرده توجهی نکرده و قصد ادامه راه را داشتند.

در حادثه‌ای دیگر، در شهر جزیره، در جنوب شرق ترکیه، روز شنبه صدای تیراندازی و انفجارهای مکرری شنیده شد.

لیلا ایمرَت، شهردار جزیره، به شبکه‌های خبری گفت که در این روز میان نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان پ‌کاکا در این شهر درگیری رخ داده که در پی آن «دو نفر کشته و تعداد زیاد دیگری از افراد زخمی شدند.»

مقامات محلی روز جمعه برای جلوگیری از حملات بیشتر پ‌کاکا، در شهرستان جزیره مقررات منع آمد و شد اعلام کرده بودند.

از زمانی که آتش‌بس دوساله میان دولت ترکیه و پ‌کاکا از ماه ژوئیه نقض شده، درگیری میان نیروهای نظامی و انتظامی ترکیه با افراد پ‌کاکا که در کوهستان‌های شمال عراق مستقرند به امری روزانه تبدیل شده‌است.

روز جمعه، افراد پ‌کاکا در شهر تونجلی به یک ایستگاه پلیس حمله کردند که در جریان این حمله یک گلوله به دختربچه‌ای اصابت کرده و وی در بیمارستان جان باخت.

در این حمله یک مأمور پلیس و دو مهاجم عضو پ‌کاکا نیز کشته شدند.

پیش از این، روز چهارشنبه ۱۱ شهریور، هواپیماهای اف۱۶ ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، را در جنوب شرقی ترکیه بمباران کردند؛ این اقدام پس از آن انجام شد که شبه‌نظامیان، در همین روز، یک سرباز ارتش ترکیه را در این منطقه به قتل رساندند.

به گفته مقام‌های دولتی، حملات تلافی‌جویانه دو طرف از ماه ژوئیه تاکنون باعث کشته شدن دست‌کم ۷۰ تن از مأموران امنیتی دولتی و «صدها» تن از اعضای پ‌کاکا شده‌است.

این درگیری‌ها هم‌چنین به ناآرامی سیاسی در ترکیه دامن زده‌است، و این در حالی است که حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم این کشور از ماه ژوئن اکثریت را در پارلمان از دست داده و به این خاطر اداره کشور در حال حاضر در دست دولتی موقت است.

گفت‌وگوها برای تشکیل ائتلاف در پارلمان نیز با شکست مواجه شده‌است؛ انتخابات آینده ترکیه قرار است روز یکم نوامبر برگزار شود.

حزب دموکراتیک خلق‌ها (ها.د.پ)، که از احزاب چپگرای هوادار حقوق کردها است در انتخابات ژوئن آرایی بیش از انتظار به‌دست آورد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، منتقدان، دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، را متهم می‌کنند که از آغاز دوباره خشونت‌ها در جنوب شرق کشور «جهت ترساندن رأی‌دهندگان و فاصله گرفتن آنها از احزاب هوادار کردها بهره‌برداری می‌کند.»

XS
SM
MD
LG