لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

عراقچی: انتظار داریم «برجام» در ماه ژانویه اجرایی شود


عباس عراقچی
عباس عراقچی

معاون وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشستی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین رفته است، سوم آذر ماه به خبرنگاران گفت تهران انتظار دارد توافق اتمی با شش قدرت جهانی تا اوایل ماه ژانویه پیش‌رو (دو ماه دیگر) وارد مرحله اجرایی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران را راستی‌آزمایی کند. اجرای مراحل اولیه توافق اتمی نیز تحت نظر این نهاد انجام می‌شود. در پی محدود کردن برنامه اتمی، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو خواهند شد.

لغو تحریم‌ها در روزی که به آن «روز اجرا» می‌گویند انجام می‌شود.

برخی تحلیل‌گران گفته‌اند در راه بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه، باعث شده تا دولت ایران تمایل بیشتری برای اجرایی کردن هرچه سریع‌تر «برنامه جامع اقدام مشترک» داشته باشد.

از جمله خبرگزاری رویترز که به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید تهران سخت در تلاش است تا تعهدات خود در مورد محدودیت‌های لازم در برنامه اتمی‌اش را هرچه سریع‌تر عملی کند.

آمریکا به تازگی از انتشار سند بازطراحی راکتور آب سنگین تاسیسات اراک، استقبال و آن را گامی مهم در راستای عملیاتی کردن تعهدات ایران در این راکتور، توصیف کرده است. [بیشتر بخوانید]

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سوم آذر ماه از «توافق‌نامه‌ای» با روسیه برای فروش ۹ تن اورانیوم چهار درصدی خبر داد. بر اساس توافق اتمی، ایران باید در ۱۵ سال آینده، اورانیوم غنی‌شده خود را در حدود ۳۰۰ کیلوگرم و با غلظت ۳.۶۷ درصد حفظ کند. تهران می‌تواند مقادیر مازاد بر آن را در ازای درﯾﺎﻓﺖ اوراﻧﯿﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪاران ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ بفروشد یا آن را رقیق کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه با مقام‌های آژانس بین‌المللی و نیز نماینده ایالات متحده در این نهاد و معاون امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در وین دیدار کرد.

بنا بر گزارش‌ها، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است در میانه ماه دسامبر (سه هفته دیگر) برای مذاکره در مورد ارزیابی این نهاد از «پی‌ام‌دی» (ابعاد احتمالا نظامی) و برنامه اتمی ایران تشکیل جلسه دهد.

ایران خواستار حل و فصل پرونده این موضوع در برنامه اتمی خود در گذشته است.

XS
SM
MD
LG