لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

دهقان: موشک عماد کاملا متعارف است


حسین دهقان،وزیر دفاع ایران
حسین دهقان،وزیر دفاع ایران

پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «نقض» قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در پی آزمایش موشک «عماد»، وزیر دفاع ایران این موشک را یک موشک «کاملاً متعارف» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی خود «هیچ محدودیتی را نخواهد پذیرفت.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین دهقانحسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه، ۲۵ آذر، هدف از آزمایش این موشک «در اوج فشار و جوسازی» طرف‌های غربی را اعلام این نکته دانست که «هیچکس و هیچ قدرتی در هیچ جای عالم» نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی «تعیین تکلیف کند.»

وی تاکید کرد: «از روز اولی که برجام پذیرفته شد تا امروز حتی یک لحظه، یک روز، یک ساعت، نه تنها آزمایشات مختلف ما عقب نیافتاده، نه تنها رزمایش‌ها، کارهای تولیدی و پژوهشی را محدود نکردیم، بلکه ابایی از اعلام آن نیز نداشتیم.»
روز ۱۹ مهر و درست در روزی که مجلس ایران کلیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد، وزارت دفاع ایران از آزمایش یک موشک بالستیک جدید به نام «عماد» خبر داد.

وزیر دفاع ایران برد دقیق این موشک را اعلام نکرده اما گفته که موشک «عماد» یک موشک «دوربرد» است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که موشک «عماد»، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد اما ایران این ادعا را رد کرده است.

در همین حال گروهی از ناظران بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل، در گزارش تازه‌ای گفته‌اند موشک «عماد» از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار است و این امر بر اساس بند نهم قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تخلف محسوب می‌شود.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، نیز پس از انتشار این گزارش گفته است آمریکا برای اقدامات عملی علیه تهران فشار خواهد آورد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش‌تر گفته بود تهران قطعنامه‌های پیش از قطعنامه ۲۲۳۱ را «فاقد اعتبار» دانسته و خود را موظف به اجرای آن‌ها نمی‌داند.

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز از ایران خواسته شده تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» اتمی وین، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از فناوری‌های موشک‌های بالستیک، صورت ندهد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که مفاد این قطعنامه درباره «امکانات دفاعی» و به خصوص موشک‌های ایران را «مردود» می‌داند و «زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت».

XS
SM
MD
LG