لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

روسیه ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در ایران را «هفته آینده آغاز می‌کند»


کار تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از سوی روس‌ها بیش از ۱۵ سال طول کشید. 
کار تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از سوی روس‌ها بیش از ۱۵ سال طول کشید. 

بهروز کمالوندی می‌گوید که روسیه ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران را از هفته آینده آغاز می‌کند. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در راستای کاهش وابستگی به گاز و نفت قرار است ۲۰ نیروگاه هسته‌ای دیگر طی سال‌های آینده ساخته شود.

آغاز ساختمان این دو نیروگاه بخشی از پیامدهای توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی است که به بخشی از محدودیت‌های تهران در زمینه معاملات خارجی به خصوص در عرصه انرژی پایان خواهد داد.

ساخت دو نیروگاه جدید یک سال پس از توافق تهران و مسکو وارد مرحله اجرایی می‌شود. بر اساس این توافق، طی چند سال آینده تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای که روسیه در ایران خواهد ساخت به ۹ مورد خواهد رسید.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش داد که کار ساختمان این دو نیروگاه هفته آینده آغاز می‌شود. وی نگفت که ساخت این نیروگاه چقدر زمان خواهد برد.

کار تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از سوی روس‌ها بیش از ۱۵ سال طول کشید.

آقای کمالوندی می‌گوید که ایران در نظر دارد در آینده ۲۰ نیروگاه هسته‌ای احداث کند که چهار نیروگاه در بوشهر خواهد بود.

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را محدود نمی‌کند.

سرگئی کرینکو رییس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه پارسال گفت که ایران تمام هزینه‌های احداث این نیروگاه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

دو کشور روسیه و ایران همکاریهای سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای دارند و در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد در برابر مخالفان و گروههای جهادی مثل «خلافت اسلامی» حمایت می‌کنند.

در جریان سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران دو کشور چندین قرارداد اقتصادی امضا کردند که هدف آن توسعه حجم معاملات بین دو کشور است.

مناسبات اقتصادی

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، و دنیس مانتورف همتای روسی او روز دوشنبه یک نمایشگاه صنعتی را در تهران افتتاح کردند.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، این نمایشگاه سه روزه توسط شرکت دولتی روستک و با حضور صد‌ها نماینده از بخش‌های تجاری و اقتصادی آن کشور با هدف معرفی صنایع روسیه به ایران برگزار می‌شود.

شرکت دولتی روستک صاحب ۷۰۰ موسسه اقتصادی و صنعتی است که به ۱۴ مجموعه بزرگ تقسیم شده و فعالیت اصلی ۹ بخش از این مجموعه صنایع نظامی است. یک مقام شرکت روستک روز سه‌شنبه گفت روسیه از تلاش شرکت‌های غربی برای ورود به بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها «هراسی ندارد».

ویکتور کلادف به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه منتظر لغو تحریم‌ها هستند و همه می‌خواهند از دیگران جلو بزنند. ما از چیزی هراس نداریم و به کیفیت محصولات خود اطمینان داریم. ایران و روسیه سابقه همکاری طولانی دارند و دو کشور برای یکدیگر شرکای اقتصادی قابل اعتمادی هستند».

همکاری تجاری دو کشور شامل عرصه‌هایی مانند حمل و نقل، اتومبیل سازی، هوانوردی، متالوژی، صنایع شیمیایی و نفت و کشتی سازی می‌شود.

ویکتور کلادف از مقامات شرکت روستک گفت: «همین الان که ما صحبت می‌کنیم کار‌شناسان ایرانی مشغول آزمایش هواپیمای سوخوی سوپرجت ۱۰۰ هستند و با این هواپیما بر فراز تهران پرواز آزمایشی انجام می‌دهند».

او افزود اگر از نظر فنی بتوانند نظر ایران را جلب کنند ممکن است صد فروند از این هواپیما‌ها به ایران فروخته شود.

بخش هلی‌کوپتر سازی شرکت روستک نیز برای فروش چندین فروند هلی‌کوپتر اورژانس با ایران در حال مذاکره است. این شرکت در عین حال قرار است بیش از ۵۰ هلی‌کوپتر ساخت روسیه را در ایران تعمیر و نوسازی کند.

این مقام شرکت روستک افزود در آینده ایران مرکز تعمیر و نوسازی هواپیما‌ها و هلی کوپترهای روسی در کل منطقه خواهد شد که کشورهایی مثل عراق، افغانستان و ترکمنستان را در بر می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG